FNV: Politieke oplossing betaald zorgverlof mogelijk

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999

FNV

POLITIEKE OPLOSSING BETAALD ZORGVERLOF MOGELIJK

EMBARGO tot maandag 19 april 1999, 15.30 uur

FNV-bestuurder Kitty Roozemond op conferentie .Arbeid en Zorg. in Rotterdam:
.POLITIEKE OPLOSSING BETAALD ZORGVERLOF MOGELIJK .

Een bundeling van politieke initiatieven moet het mogelijk maken dat er alsnog betaald zorgverlof komt voor werknemers die ernstig zieke kinderen of naasten willen verzorgen. Dat zei Kitty Roozemond, lid van het federatiebestuur van de FNV, maandagmiddag op de conferentie .Arbeid en Zorg. van de gemeente Rotterdam.

In haar toespraak constateerde Roozemond dat verschillende fracties in de Tweede Kamer voorstellen hebben ontwikkeld om het zorgverlof beter te regelen dan in het onlangs gepresenteerd kabinetsvoornemen. Het kabinet wil niet verder gaan dan tien dagen onbetaald verlof mogelijk maken, met de ontbindende clausule voor de werkgever als het bedrijfsbelang in het geding is.

De FNV is voor betaald zorgverlof. De doorbetaling van 70 procent van het loon kan collectief worden gefinancierd, de resterende 30 procent zou in CAO.s aangevuld kunnen worden. Roozemond schetste dat een goede combinatie van voorstellen van de regerings- en oppositiepartijen mogelijk is. Het kabinet wil het recht op aanpassing van de arbeidsduur zodat werknemers zorg en arbeid beter kunnen combineren. GroenLinks, PvdA en D66 willen de voorwaarden regelen voor arbeidstijden, waarbij meer rekening gehouden wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden van de individuele werknemer. Een derde voorstel komt van het CDA , dat een ruimer ouderschapsverlof wil en financiering van de loopbaanonderbreking. Volgens de FNV moet het mogelijk zijn tot betere regelingen te komen voor de combinatie van arbeid en zorgtaken als de fracties in het parlement op dit punt hun krachten bundelen.

De FNV betreurt het dat er van het in 1997 aangekondigde onderzoek naar de kosten en baten van betaald ouderschapsverlof tot op heden niets is vernomen. Dat onderzoek werd twee jaar geleden al aangekondigd door de toenmalige minister van Sociale Zaken, de huidige PvdA-farctievoorzitter in de Tweede Kamer, Melkert. .De FNV zal zorgen dat dit onderzoek weer boven tafel komt., aldus Roozemond.

Meer informatie:
FNV Voorlichting 020 518 65 56