Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Salaristoeslag knelpunten onderwijs geen ei van Columbus'

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Algemene Onderwijsbond

Persbericht AOb

Utrecht, 13 april 1999

Salaristoeslag voor arbeidsmarktknelpunten in onderwijs is niet het ei van Columbus

In de nota 'Maatwerk voor morgen' over het leraarschap stelt minister Hermans voor om via al of niet persoonsgebonden toeslagen op het salaris knelpunten op de arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel op te lossen. Hij laat het CPB onderzoek doen naar de effectiviteit van zo'n maatregel.

De AOb is blij dat er eerst een onderzoek komt, want er zijn redenen om te twijfelen aan de effectiviteit van de maatregel.

Uit onderzoek onder onderwijspersoneel in het algemeen en AOb-leden in het bijzonder blijkt dat het inkomen niet het belangrijkste probleem is in de lerarencrisis. De werkdruk (het grote aantal lessen en het grote aantal leerlingen per leraar) en de materiële voorzieningen (verouderde, slecht onderhouden gebouwen; lange afschrijvingstermijnen voor leermiddelen) zijn de doorslaggevende factoren. Op achterstandsscholen in het primair onderwijs tellen de meeste leerlingen dubbel bij de toewijzing van personeel. Dat heeft een groot positief effect op de werkdruk. Ander onderzoek (SEO/Universiteit van Amsterdam) heeft opgeleverd dat de arbeidssatisfactie in het voortgezet onderwijs het grootst is in het voorbereidend beroepsonderwijs, waar veel allochtone leerlingen zitten. In een eerder commentaar heeft de AOb gezegd dat minister Hermans de kern van de lerarencrisis omzeilt door ten aanzien van de werkdruk en de materiële voorzieningen geen maatregelen in het vooruitzicht te stellen.

De AOb pleit al jaren voor een nieuw systeem van functiewaardering in het onderwijs. Het huidige systeem is nog altijd afgeleid van het bezoldingingsbesluit rijksambtenaren en heeft dus nauwelijks relatie met de specifieke omstandigheden in het onderwijs. Beter dan het nemen van adhoc-maatregelen op het gebied van de inkomens zou het zijn om de functiewaardering in het onderwijs in z'n geheel in beschouwing te nemen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie