FNV: Politiek moet betaald zorgverlof mogelijk maken

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999
Persbericht FNV

FNV-bestuurder Kitty Roozemond op conferentie
‘Arbeid en Zorg’ in Rotterdam:

'politiek moet betaald zorgverlof mogelijk maken'

De politiek moet het mogelijk maken dat er alsnog betaald zorgverlof komt voor werknemers die ernstig zieke kinderen of naasten willen verzorgen. Dat zei Kitty Roozemond, vice-voorzitter van de FNV, maandagmiddag op de conferentie ‘Arbeid en Zorg’ van de gemeente Rotterdam.

De FNV is voor betaald zorgverlof. De doorbetaling van 70 procent van het loon kan collectief worden gefinancierd, de resterende 30 procent zou in CAO’s aangevuld kunnen worden. Het kabinet wil niet verder gaan dan tien dagen onbetaald verlof, met de ontbindende clausule voor de werkgever als het bedrijfsbelang in het geding is.

Verder liggen er drie wetsvoorstellen in de Tweede Kamer, die alle bedoeld zijn als verbetering van de bestaande situatie rond arbeid en zorg. Roozemond schetste dat een goede combinatie van deze voorstellen van de regerings- en oppositiepartijen mogelijk is. Het kabinet wil het recht op aanpassing van de arbeidsduur zodat werknemers zorg en arbeid beter kunnen combineren. GroenLinks, PvdA en D66 willen de voorwaarden regelen voor arbeidstijden, waarbij meer rekening gehouden wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden van de individuele werknemer. Een derde voorstel komt van het CDA , dat een ruimer ouderschapsverlof wil en financiering van de loopbaanonderbreking. Volgens de FNV moet het mogelijk zijn tot betere regelingen te komen voor de combinatie van arbeid en zorgtaken als de fracties in het parlement op dit punt hun krachten bundelen.

De FNV betreurt het dat er van het in 1997 aangekondigde onderzoek naar de kosten en baten van betaald ouderschapsverlof tot op heden niets is vernomen. Dat onderzoek werd twee jaar geleden al aangekondigd door de toenmalige minister van Sociale Zaken, de huidige PvdA-farctievoorzitter in de Tweede Kamer, Melkert. "De FNV zal zorgen dat dit onderzoek weer boven tafel komt", aldus Roozemond.

Meer informatie:

FNV Voorlichting 020 518 65 56,