NIB: GBP 80 miljoen PPS-financiering Verenigd Koninkrijk

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999

Nieuwsbericht

NIB sluit GBP 80 miljoen PPS-financiering in het Verenigd Koninkrijk (19 april 1999)

Op 16 april 1999 hebben De Nationale Investeringsbank N.V. (NIB), Bankgesellschaft Berlin AG en Dexia Project & Public Finance International Bank overeenstemming bereikt met Metier Healthcare Limited (Mercia) over een GBP 80 miljoen projectfinanciering onder het Private Finance Initiative (PFI/PPS) programma in het Verenigd Koninkrijk. De faciliteit zal worden aangewend voor de bouw van het nieuwe algemene ziekenhuis in Hereford (Verenigd Koninkrijk).

Het PFI-schema in het Verenigd Koninkrijk is een ver ontwikkelde vorm van Publiek Private Samenwerking welke de afgelopen 2 jaar een sterke impuls heeft gekregen. De Nationale Investeringsbank is actief betrokken bij het arrangeren van projectfinancieringstransacties in het Verenigd Koninkrijk die worden verstrekt onder het PFI-schema. Het betreft hier onder meer financieringen van ziekenhuizen, gevangenissen en infrastructurele werken.

Mercia zal als private marktpartij het nieuwe ziekenhuis ontwerpen, bouwen en onderhouden. Mercia is een samenwerkingsverband van de bouwonderneming Alfred McAlpine Construction Limited, WS Atkins PLC, Gardner Merchant Services Group Limited en Charterhouse Project Equity Investments Limited. Volgens de bepalingen van de 30 jaar lopende concessie-overeenkomst van Mercia met Hereford Hospitals NHS Trust, zal Mercia tevens niet-medische diensten als catering en wasserettediensten aanbieden. Mercia is tevens verantwoordelijk voor het leveren van bepaalde diensten op het terrein van informatie-technologie. Mercia zal, voor de volledige duur van deze concessie-overeenkomst, worden vergoed voor het continu ter beschikking stellen van het ziekenhuis en de dienstverlening op basis van vooraf bepaalde prestatienormen.

Het project zal worden gefinancierd met een langetermijn lening van GBP 66,4 miljoen, een overbruggingskrediet van GBP 7,4 miljoen en een stand-by faciliteit van GBP 6 miljoen. De faciliteit heeft een looptijd van 25 jaar. NIB zal optreden als agentbank voor deze projectfinancieringsfaciliteit.

ruler ruler ruler Homepage Terug Top ruler ruler ruler

NIB logo