IBM introduceert nieuwe accelerator voor 3D-graphics

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999

IBM introduceert nieuwe accelerator voor 3D-graphics

Aanzienlijk verbeterde workstationprestaties tegen lagere kosten

Amsterdam, 16 april 1999 – IBM introduceert voor RS/6000-Workstations de nieuwste accelerator voor 3D-graphics. In vergelijking met zijn voorganger staat deze accelerator garant voor een prestatieverbetering tot 300 procent, tegen een lagere prijs.

De nieuwe grafische accelerator GXT2000P biedt computergebruikers in het technische marktsegment die werken met de RS/6000 43P Model 140, 150 of 260 Workstations, krachtige 3D grafische effecten. IBM hanteert een richtprijs voor deze adapter van ƒ 6482,00. Dit is een prijsdaling van 33 procent vergeleken met de GXT550P, de voorganger van de GXT2000P.

Door de verbeterde prestaties en lagere prijs van de GXT2000P zullen meer wetenschappers en ingenieurs toegang krijgen tot superieure 3D-ontwerptechnologieën. Daarmee krijgen zij de beschikking over een grotere flexibiliteit bij het ontwerp en betere visualiseringsmogelijkheden om de kwaliteit van hun producten te verbeteren en de producten sneller op de markt te brengen.

Smedvig Technologies, een in Londen gevestigde onderneming die producten voor veldontginning en reservoirbeheer levert aan de olie- en gasindustrie, maakt gebruik van RS/6000-Workstations als hulpmiddel om de wijze te veranderen waarop geologen olie- en gasvelden visualiseren.

"In combinatie met de grafische accelerator GXT2000P vormt de RS/6000 Model 43P-260 een formidabel technisch workstation", aldus Martin Parker, manager Informatietechnologie van Smedvig Technologies. "De GXT2000P werkt voortreffelijk samen met onze nieuwe op Java gebaseerde ontwikkel- en reservoirbeheerapplicatie Tempest, en met de tweede processor van Model 43P-260 kan ik zonder merkbaar prestatieverlies gegevens visualiseren terwijl de simulator draait. Dit is werkelijk een uitstekende grafische accelerator van IBM."

Geo Visual Systems, ontwikkelaars van geologische modelleringssystemen en 3D- visualisatieproducten voor de olie- en gasindustrie, hebben onlangs hun product REVIEW getest op een IBM 43P-260 die was uitgerust met de nieuwe GXT2000P. REVIEW is een 3D-visualisatieproduct waarmee gegevens kunnen worden weergegeven en geanalyseerd die afkomstig zijn van algemeen toegepaste reservoirsimulatoren.

"De GXT2000P biedt uitstekende 3D grafische prestaties voor simulatiemodellen, met inbegrip van grotere modellen van 100.000 cellen of meer", aldus Brennan Williams, technisch directeur van Geo Visual Systems.

Tijdens onlangs uitgevoerde CDRS-04 benchmarktests op het RS/6000 Model 260-Workstation behaalde de GXT2000P een benchmarkresultaat van 188,91. Hiermee werden de prestaties van de geteste workstations van Sun ruim overtroffen. Op basis van de CDRS-04 benchmark kan geen enkel Sun-workstation, in welke prijsklasse dan ook, de prestaties van de GXT2000P evenaren. CDRS-04 is een standaardbenchmark in de industrie voor het meten van 3D grafische prestaties.

Tijdens ProCDRS-01 benchmarktests verbeterde de GXT2000P de prestaties van de GXT550P met driehonderd procent op het Model 150-Workstation en met meer dan tweehonderd procent op het Model 140-Workstation. De GXT2000P behaalde een resultaat van 11,13 op het Model 150-Workstation, waarmee deze accelerator zich bij de beste schaart qua prijs/prestatie-verhouding voor 3D UNIX onder AIX v4.3.2. ProCDRS-01 is een standaardbenchmark in de industrie voor het meten van 3D grafische prestaties.

IBM heeft vandaag bovendien een verbeterde versie van de populaire Spaceball aangekondigd. Met behulp van deze 3D-controller kunnen grafische afbeeldingen veel eenvoudiger dan voorheen worden bewerkt. De nieuwe 6094 Model 051 Spaceball is geoptimaliseerd voor 3D-toepassingen en biedt zes verschillende niveaus van bedieningsgemak.

De GXT2000P wordt zowel door AIX 4.2.1 als AIX 4.3.2 ondersteund. Het biedt verbeterde systeem- en grafische prestaties voor gebruikers die werken met applicaties als I-DEAS, CATIA, Pro/ENGINEER, Unigraphics en interne MCAD-software.

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM, haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is: www.ibm.com. Het adres van de IBM RS/6000 home page is: www.rs6000.ibm.com.

Voor meer informatie:

IBM Nederland N.V. BRODEUR Schoep & Van der Toorn

Cor Hartjes Ellen Janssen

Tel. 020 513 2626 Tel. 020 487 40 00

Factsheet bij persbericht

Grafische accelerator IBM POWER GXT2000P

Belangrijkste functies:
* 3D, 64-bit PCI grafische accelerator
* Kan worden gebruikt met RS/6000, model 140, 150 en 260
* Resolutie van 1280 x 1024 (max. 76 Hz)
* Aansluiting via slot voor PCI-bus
* Biedt mogelijkheid tot gelijktijdige weergave van 16,7 miljoen kleuren