Ned-Israelitisch Kerkgenootschap wil integratie van educatie

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999

Nieuws van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

Integratie van educatie

19 april 1999

De Centrale Commissie komt in de regel twee keer per jaar bijeen. Het was de eerste vergadering nadat afgelopen zomer een nieuwe Permanente Commissie (bestuur) was gekozen. De Permanente Commissie heeft een aantal nieuwe beleidspunten geformuleerd die op hoofdlijnen met instemming werden verwelkomd door de Centrale Commissie. Een van de beleidspunten is het stroomlijnen en van nieuwe impulsen voorzien van de educatieve activiteiten die vanuit het NIK worden ontplooid. Nu bestaan naast elkaar de afdeling Onderwijs van het NIK, en de stichting Jad Achat dat zich eveneens met educatie bezighoudt en vooral bekendheid geniet door de Jinfo (Joods informatiebulletin over Joodse spel- en leermiddelen) en de verkrijgbaarheid van Joodse artikelen in de Jad Achat showroom in Amsterdam. De afdeling Onderwijs van het NIK heeft de afgelopen jaren onder meer een leerplan opgesteld voor het Joodse onderwijs dat in meer dan dertig plaatsen in Nederland op zondag of een andere dag in de week wordt gebruikt bij de Joodse les aan kinderen vanaf ca. 6 jaar oud.

Het werk van de afdeling Onderwijs en van Jad Achat moet naar het oordeel van de Permanente en Centrale Commissie beter op elkaar worden aangesloten. In de komende maanden stelt de Permanente Commissie een plan op dat, ware het een bedrijf geweest, een businessplan zou zijn genoemd. Het plan zal een beschrijving van de bestaande functies bevatten, aangeven hoe de integratie van beide taken gaat worden vormgegeven, en welke nieuwe initiatieven in de nieuwe 'setting' worden ontplooid.