Eerste bijeenkomst Joods Overleg Oost Nederland

Nieuws van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

Oost-Nederland verenigd

19 april 1999

In Oost-Nederland is een overleg gestart, het JOON, dat staat voor Joods Overleg Oost Nederland. Aan het overleg dat in een plezierige sfeer verloopt, nemen vrijwel alle kehillot uit Oost-Nederland deel. Als waarnemer is aanwezig de kehilla Zwolle.

Het overleg is ontstaan uit de behoefte elkaar niet alleen beter te leren kennen, maar vooral om na te gaan of er meer gemeenschappelijk kan worden gedaan dan tot nu toe het geval was.

Het is geen geheim dat vele kehillot, ondanks veel werk en veel enthousiasme een moeizaam bestaan leiden. Het is niet overal mogelijk op sjabbat diensten te houden. De kehilla Enschede is de enige kehilla in de regio waar nog wekelijks diensten worden gehouden. In Almelo loopt het aantal diensten terug. Eenmaal in de maand is thans nog haalbaar, samen overigens met de kehilla Hengelo.

Een proef vorig jaar van de kehillot Enschede, Almelo, Hengelo en Achterhoekse kehillot om samen Rosj Hasjana te vieren werd een groot succes. Op beide dagen was er ruim minjan en na afloop een uiterst plezierige kiddoesj.

De bedoeling van het overleg, dat onder voorzitterschap staat van Dick Houwaart, voorzitter van de kehilla Almelo, is te komen tot meer van deze vormen van samenwerking. Ook andere onderwerpen zoals hulp bij onderwijs en lewajot staan op het programma.