Namen van Joodse slachtoffers op monument in Almelo

Nieuws van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

Almelo krijgt 'namentafel'-monument

19 april 1999

Het gemeentebestuur van Almelo heeft besloten een 'tafel met de namen van de ruim 400 omgekomen Joodse inwoners' te plaatsen bij het herdenkingsmonument aan het Van Dronkelaarsplein.

De Almelose rotarians hebben onder de schooljeugd een prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerpen van een monument, dat moet herinneren aan de aanwezigheid van een grote Joodse gemeenschap gedurende drie honderd jaar. Het te kiezen ontwerp zal door een jury worden beoordeeld en dan door een kunstenaar worden vervaardigd. De kosten worden gedragen door de Rotary. Met het gemeentebestuur is overeenstemming bereikt over de plaats van het monument, namelijk op het plantsoen tussen de Joodse begraafplaats en politiebureau\stadhuis, eveneens aan de Boddenstraat.