Standpunt Centraal Joods Overleg over commissie Kordes

Nieuws van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

Commissie Kordes

19 april 1999

Het CJO heeft met instemming kennis genomen van de pieteitsvolle benadering van de te onderzoeken problematiek door de commissie onder leiding van de voormalige president van de Rekenkamer, F. Kordes. Ook het voorstel van deze commissie compensatie te geven voor het na de oorlog aangedane onrecht bij het rechtsherstel van Joden, werd door het CJO positief verwelkomd. Deze compensatie is naar het oordeel van de commissie Kordes noodzakelijk omdat met van Joden afkomstige middelen betaald is voor de kosten van de kampen Westerbork en Vught in de oorlogsjaren, voorts omdat door de LiRo-bank onrechtmatig belastingbedragen namens Joden zijn afgedragen en door de fiscus c.q. de Staat niet zijn geretourneerd en de apparaatskosten van LVVS, VVRA en CADSU, die ten laste van Joodse tegoeden zijn gebracht. De door de commissie Kordes, naar het oordeel van het CJO onterecht als 'smartengeld' aangemerkte, collectieve uitkering zou niet door een regeringscommissie moeten worden behandeld. De Joodse gemeenschap zou dat bedrag (te bepalen inclusief een factor voor geldontwaarding) naar eigen inzicht moeten kunnen besteden, hetzij ten bate van individuele oorlogsslachtoffers die ten tijde van de oorlog in Nederland woonden dan wel uit Nederland zijn gevlucht, hetzij voor sociale. Onderwijskundige, culturele, humanitaire of andere collectieve doeleinden, hetzij voor een combinatie hiervan.

Tevens benadrukt het CJO dat claims van Joden op de overheid en het bedrijfsleven voor honorering in aanmerking moeten blijven komen, mits de indieners van de claims voldoende bewijzen kunnen overleggen. Een beroep op verjaring zou in het algemeen niet mogen worden gedaan. Het CJO erkent dat het gelijkheidsbeginsel dat bepaalt dat in andere gevallen nl. ook de verjaringsklok tikt, een fundament vormt voor een geordende maatschappij. Maar iedere vergelijking met de systematische uitroeiing en beroving van de Joodse bevolkingsgroep in Nederland gaat mank. In de jaren na de oorlog wilde de overheid de Joden niet anders behandelen dan de niet-Joodse Nederlanders. Wanneer het begrip positieve discriminatie toen reeds zijn entree zou hebben gemaakt en niet zo'n vier decennia later, was het bij het rechtsherstel van de Joodse bevolkingsgroep waarschijnlijk als beginsel van behoorlijk bestuur volledig aanvaard.