Nieuwe rabbinaal functionaris is enthousiast

Datum nieuwsfeit: 19-04-1999

Nieuws van het Nederlands Israelitisch Kerkgenootschap

De eerste zeven maanden van rabbinaal functionaris Shmuel Spiero.

19 april 1999

In het afgelopen najaar begon rabbijn Shmuel Spiero aan zijn nieuwe taak als rabbinaal functionaris in het Interprovinciaal Opperrabbinaat (IPOR). Voordien was hij uitsluitend de voorganger - pastoraal werker - leraar van de Joodse Gemeente te Haarlem. Na een ruim half jaar is Spiero uitermate enthousiast over zijn werk. Spiero gaat geregeld bij de mensen op bezoek. "Ik ben blij deze functie te kunnen vervullen. Het wordt gewaardeerd als een rabbijn zijn opwachting maakt en bij mensen thuiskomt.." Natuurlijk is Spiero begonnen met kennismakingsbezoeken aan de besturen van de kehillot in het IPOR. "In Breda, Alkmaar en Den Bosch ben ik op bezoek geweest bij de besturen. Waar ik kom, bij individuele leden of bij een bijeenkomst of bestuursvergadering, probeer ik niet met lege handen weg te gaan." Het lukt Spiero inderdaad om wat te bereiken.

Spiero richt zich vooral ook op nieuwe leden. In Eindhoven, Hoorn en de Achterhoek ging hij bij nieuwe leden op bezoek. "Ik probeer hen vertrouwd te maken met Joodse activiteiten. En in de gevallen dat kinderen deel uitmaken van het lid geworden gezin, zoals in Eindhoven en de Achterhoek, dan bespreek ik de mogelijkheden om Joodse lessen te laten volgen."

Helaas moet rabbijn Spiero zich ook met de minder vreugdevolle kant van het leven bezighouden. Niet alleen is hij betrokken bij lewajot en steenzettingen. Op 4 mei sprak hij bij de dodenherdenking in Zandvoort waar de uit de badplaats weggevoerde en zonder graf gestorven joden werden herdacht.

Gelukkig zijn wij in staat onze doden een waardige Joodse begrafenis te geven op een van onze Joodse begraafplaatsen. Aan de begrafenis gaat onder meer de tahara (reiniging) vooraf, waarna het lijk in traditionele Joodse tachrichiem (lijkkleding) wordt gekleed. Ondanks alle inspanningen van nog steeds zeer vele lokale vrijwilligers om voor overledenen tachrichien te vervaardigen, is er toch in diverse regio's een gebrek aan deze uit wit laken genaaide kledij. Rabbijn Spiero co=F6rdineert daarom namens het IPOR-rabbinaat binnenkort een hele dag waarop vanuit diverse kehillot mensen bijeenkomen om tachrichien te naaien. "De bedoeling is iedere gemeente minimaal twee stellen tachrichien voor mannen en vrouwen in huis te laten hebben." Daarbij komt nog wel een apart fenomeen om de hoek kijken. "Ik merkte al snel dat de patronen van de tachrichien en wat wel en geen onderdeel uitmaakt van de kleding per kehilla kan verschillen. In sommige kehillot is ook het verschil tussen tachrichien voor mannen en vrouwen aanmerkelijk groter dan elders. Op de dag zelf zullen we bekijken hoe we zoveel mogelijk rekening kunnen houden met de lokale tachrichien-tradities." Samen met rabbijn Jacobs en vele helpende handen was Spiero in staat op Poeriem bij alle leden van de kehillot in het IPOR misjloach manot te bezorgen. Duizenden pakketten werden samengesteld, met zoals het hoort iets eetbaars en drinkbaars en een als een megillat Esther opgerolde Poeriem-boodschap van het IPOR-rabbinaat. De rabbijnen Jacobs en Spiero ontvingen evenals de andere IPOR-rabbijnen Heintz en S. Evers enthousiaste reacties uit hele land.