Nationale Bioscoopdagen verwachten kwart miljoen bezoekers

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999

NFC MARKETING

NAT. BIOSCOOPDAGEN VERWACHTEN 250.000 BEZOEKERS

Morgen 20 en overmorgen 21 april:
NATIONALE BIOSCOOPDAGEN VERWACHTEN KWART MILJOEN BEZOEKERS.

Dit jaar zijn er niet ÄÄn maar twee Nationale Bioscoopdagen. De belangstelling voor het jaarlijkse evenement van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf (NFC) is dermate groot, dat besloten is tot spreiding over twee dagen. Dinsdag 20 en woensdag 21 april zetten alle bioscopen in het land hun deuren wijd open. Een kaartje kost dan maar fl. 7,50, terwijl elke bezoeker bovendien een Nationale Bioscoopbon van fl. 2,50 cadeau krijgt. Een deel van de opbrengst van de bioscoopdagen gaat naar de actie Kosovo.

Vorig jaar trok de Nationale Bioscoopdag bijna 200.000 bezoekers en moesten vele belangstellenden aan de kassa.s worden teleurgesteld. De NFC verwacht daarom dat de nu tenminste een kwart miljoen mensen de Schweppes Nationale Bioscoopdagen zullen bezoeken.

Publiekswinnaar 'Titanic' op 70 mm.

Een groot aantal bioscopen vertoont dinsdag en woensdag de winnende films uit de Verkiezing Beste Bioscoopfilms.98. Vorige week wees het publiek 'Titanic' aan als de grote winnaar van de Verkiezing Beste Bioscoopfilms 1998 in de categorieën .spanning., .ontroering. en .allerbeste bioscoopfilm van het jaar.. Exclusief tijdens de bioscoopdagen is in een aantal Nederlandse steden 'Titanic' voor het eerst te zien in een indrukwekkende
70 mm projectie. In de categorie .humor. gingen de meeste stemmen naar 'There.s Something About Mary' die ook op meerdere plaatsen tijdens de bioscoopdagen wordt hervertoond. De overige bioscopen draaien tijdens de bioscoopdagen hun normale programma, waarvoor ook de lage toegangsprijs van fl. 7,50 geldt.

Feestelijke activiteiten

In het hele land hebben tijdens de Schweppes Nationale Bioscoopdagen speciale feestelijke activiteiten plaats. Bioscopen organiseren rondleidingen, muziekoptredens, wedstrijden, prijsvragen en speciale voorstellingen.

De Nationale Bioscoopbon van fl 2,50 die iedere bezoeker cadeau krijgt, is inwisselbaar vanaf de eerstvolgende voorstelling en blijft daarna nog twee jaar geldig. Wie dinsdag en woensdag meerdere keren naar de film gaat, ontvangt elke keer opnieuw een bioscoopbon. Na drie films (en drie bioscoopbonnen) is de vierde film tijdens de Schweppes Nationale Bioscoopdagen dus gratis.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Noot voor de pers,