Nina de Nerts voert taartactie bij D66-bontgenoten

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999

Nina de Nerts voert taartactie bij D66-bontgenoten

Kamermeerderheid tekent zich af voor nertsenfokverbod

De fractie van D66 heeft zich, in antwoord op vragen van Bont voor Dieren, expliciet en unaniem uitgesproken vóór een nertsenfokverbod. Met steun van D66 tekent zich in de Tweede Kamer een meerderheid af tégen het fokken van nertsen voor de bontproductie. PvdA, GroenLinks, de SP en de RPF verklaarden zich eerder al tegen de nertsenfokkerij.

Om te vieren dat D66 nu overduidelijk een bontgenoot is, zal Nina de Nerts, mascotte van Bont voor Dieren, een taart aanbieden aan de fractievoorzitter van D66. De taart wordt voorafgaand aan de D66-fractievergadering overhandigd op dinsdag 20 april om 10.25 uur in de Den Uyl-zaal in het Tweede Kamergebouw in Den Haag.

Over het standpunt van D66 over de nertsenfokkerij bestond lange tijd onzekerheid. Begin 1995 stemde de Tweede Kamer over een motie tot beëindiging van de nertsenfokkerij. De D66-fractie stemde toen verdeeld;
3 van de 24 toenmalige D66-Kamerleden stemden tegen de motie. In reactie op vragen van Bont voor Dieren over het huidige standpunt van de fractie, laat D66 nu weten unaniem vóór een nertsenfokverbod te zijn en een motie voor een nertsenfokverbod onverdeeld te zullen steunen.

Op 2 juni a.s. staat de nertsenfokkerij opnieuw op de politieke agenda. De vaste Kamercommissie voor Landbouw debatteert dan met de minister van Landbouw over de evaluatie van het plan van aanpak nertsenhouderij. Dit plan had verbetering moeten brengen in de erbarmelijke omstandigheden van nertsen in bontfokkerijen. De evaluatie van het plan biedt echter geen uitzicht op een substantiële welzijnsverbetering voor de pelsdieren. Daar komt bij dat de dieren lijden voor een volkomen overbodig product als bont. Tegenwoordig zijn er tal van diervriendelijke en warme alternatieven voor bont.

Het maatschappelijk draagvlak voor de bontfokkerij is nagenoeg nihil. Uit een recent opinie-onderzoek (Intomart, februari 1999) blijkt dat 86% van de Nederlanders vindt dat de nertsenfokkerij moet worden verboden. Tot nu toe hebben de bontfokkers keer op keer het voordeel van de twijfel gekregen van de politiek. Bont voor Dieren vindt dat het fokken van nertsen nu eindelijk verboden moet worden. In 1995 en 1997 besloot de regering al om de vossenfokkerij en de chinchillafokkerij te verbieden. Met steun van de fracties van D66, PvdA, GroenLinks, SP en RPF komt een nertsenfokverbod nu ook in zicht.

Amsterdam, 19 april 1999

Meer informatie: drs. Lieke Keller, campagne-coordinator tel. (020) 676 66 00, mobiel: 06 516 47 461