IntelliMouse Explorer en IntelliEye maken muisbal overbodig

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999

Microsoft introduceert op Comdex nieuwe IntelliMouse Explorer en IntelliEye technologie die muisbal en muismat overbodig maken

Schiphol-Rijk/Brussel, 19 april 1999 - Muisballen en muismatten moeten op zoek naar nieuw emplooi nu Microsoft de meest vernieuwende muistechnologie en ontwerpverbetering in het 30-jarige bestaan van muisproducten heeft geïntroduceerd. De nieuwe Microsoft IntelliMouse Explorer muis en de optische IntelliEye-techniek voor het volgen van muisbewegingen maken de muisbal en de muismat overbodig. Microsoft luidt met IntelliMouse Explorer en IntelliEyes een nieuw tijdperk voor de muis in.

Met zijn scherpgetekende uiterlijk, gestroomlijnde ontwerp, zilveren afwerking, oplichtende rode onderkant en een staartlicht markeert de Microsoft IntelliMouse Explorer het afscheid van het voorheen zo bescheiden uiterlijk van dit computeronderdeel. Maar de IntelliMouse Explorer biedt meer dan uiterlijk schoon. De nieuwe IntelliEye optische techniek voor het volgen van de muisbewegingen voegt een degelijke inhoud toe aan het uiterlijk, met een optische sensor en een ingebouwde digitale signaalprocessor, die bewegingen op praktisch ieder oppervlak kan detecteren en de muis van ongekende precisie voorziet.

"Kunt u zich voorstellen dat u een computer gebruikt die is ontworpen in
1968?" vraagt Tim McDonough, product manager voor de muizen van Microsoft. "Dat is onvoorstelbaar. Maar toch is het nog steeds heel normaal dat we gebruikmaken van verouderde muistechnologie. IntelliEye is een technologische revolutie die de muis op hetzelfde niveau brengt als de rest van de PC."

IntelliEye: een nieuwe benadering en een slimmere muis De muisbal en andere bewegende delen in de muis zijn verdwenen in het nieuwe ontwerp. De IntelliMouse Explorer is voorzien van een optische sensor en digitale signaal processor (OSP), waarmee de natuurlijke vijanden van de muis, zoals broodkruimels, stof en vuil, uitgeschakeld worden en het volgen van de muisbewegingen op praktisch ieder oppervlak mogelijk is. Zelfs na jarenlang gebruik geeft IntelliEye dezelfde responstijden en precisie als op de dag van aankoop.

IntelliEye gebruikt de optische sensor om per seconde 1.500 digitale beelden met een hoge resolutie vast te leggen. De ingebouwde digitale signaalprocessor (DSP) vergelijkt deze beelden en vertaalt de veranderingen in aanwijzerbewegingen op het scherm. Deze beeldvergelijkingstechniek voert
18 miljoen instructies per seconde uit. Dit resulteert in soepele, precieze aanwijzerbewegingen. De huidige muizen voeren slechts 1,5 miljoen instructies per seconde uit, waardoor de nieuwe Microsoft-muis ongeveer twaalf keer zo slim is als traditionele muizen.
De IntelliMouse die brulde: IntelliMouse Explorer
Naast de optische IntelliEye-technologie, biedt de IntelliMouse Explorer twee functieknoppen die de gebruiker zelf kan instellen om het gebruiksgemak en de flexibiliteit aanzienlijk te verbeteren. Deze knoppen aan de duimkant van de muis maken eenvoudige Internet-navigatie mogelijk met de standaardinstellingen 'volgend scherm' en 'vorig scherm'. Deze knoppen kunnen ook ingesteld worden voor andere handige functies, zoals 'printen', 'kopiëren', 'plakken' of 'opslaan'.

IntelliMouse Explorer is tevens voorzien van de efficiënte en populaire Microsoft-wielbesturing, waarmee gebruikers eenvoudig door documenten kunnen scrollen en kunnen inzoomen, zonder de scrollbalken of menu's te gebruiken. IntelliMouse Explorer combineert al deze opties met een nieuwe behuizing en ergonomische vormen, die de hand en de onderarm in een natuurlijke positie plaatsen en de volledige hand ondersteunen.

Systeemvereisten en beschikbaarheid
Om gebruik te maken van Microsoft's IntelliEye-technologie en IntelliMouse Explorer, hebben gebruikers het besturingssysteem Windows 95, Windows 98, Windows NT Workstation 4.0 of Windows NT Server 4.0 en een CD-ROM drive nodig. IntelliMouse kan aangesloten worden op een PS/2- of een USB-poort (voor USB is Windows 98 vereist). De Microsoft IntelliMouse Explorer komt naar verwachting in september 1999 op de markt voor een geschatte verkoopprijs van HFl. 249,00/BFr 2499. De originele IntelliMouse met IntelliEye-technologie zal naar schatting HFl. 109,00/BFr 1850 gaan kosten.

De Microsoft Hardware Group
De Microsoft Hardware Group levert innovatieve en geavanceerde PC-producten die intensief getest zijn, voldoen aan hoge kwaliteitseisen en langdurig gebruikt kunnen worden. De producten zijn speciaal ontworpen om het gebruiksgemak van PC's te verbeteren.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32,
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39
14,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Beeldmateriaal is op aanvraag verkrijgbaar.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft B.V. web site op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, IntelliMouse, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

Perlita Fränkel
Monogram Communication Strategies (MCS) BV