Acties in het hoger beroepsonderwijs

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999
Algemene Onderwijsbond

Acties in het hoger beroepsonderwijs

De Algemene Onderwijsbond bereidt acties voor in het hoger beroepsonderwijs. Voor het eerst wordt in het hbo over de primaire arbeidsvoorwaarden onderhandeld met de Hbo-raad in plaats van met de minister van Onderwijs. Bij de eerste de beste gelegenheid ligt er een bod van de werkgevers dat ver achterblijft bij de algemene onderwijs-cao. Salarissen inhet hbo dreigen daardoor achter te blijven bij het primair en voortgezet onderwijs en de volwasseneneducatie. De AOb wil zo'n precedent voorkomen en roept daarom de leden in het hbo op, om deel te nemen aan collectieve acties, als daartoe wordt opgeroepen.

Vergelijking tussen inzet AOb, algemene cao, bod Hbo-raad

Inzet AOb

Algemene salarisverhoging 3,5% in 1999, minimum 136 gulden Eindejaarsuitkering 0,5%
Inhalen achterstanden 1,5%
Kinderopvang 0,5%

Algemene CAO (geldig tot 1-3-2000)

Algemene salarisverhoging 2,5% per 1 februari; effect 2,3% Eindejaarsuitkering 0,6%
Inhalen achterstanden 1,3% in diverse maatregelen, per 1-1-2000 Kinderopvang 0,2%
Integraal personeelsbeleid (o.a. beloningsdifferentiatie) ongeveer 1%, op te bouwen in zes jaar

Laatste bod Hbo-raad, CAO tot 1-7-2000

Algemene salarisverhoging 2% per 1 juli, effect 1%. Per 1-6-2000: 0,5% Eindejaarsuitkering 0,5%
Inhalen achterstanden Niets
Kinderopvang Niets
Integraal personeelsbeleid (o.a. beloningsdifferentiatie) Niets

Ook over andere onderwerpen in de cao lopen de wensen van de AOb en het voorstel van de Hbo-raad sterk uiteen.

Werkdruk
AOb: Geld voor herbezetting uit 1998 inzetten voor extra personeel. Hbo-raad: Onderzoek naar de werkdruk.

Flexibilisering
AOb: Iedereen wordt benoemd in een functie met een breed takenpakket, zodat geen wildgroei in functies ontstaat. Hbo-raad: Benoemen in algemene dienst, aanstelling in meerdere functies met verschillend salaris mogelijk. Normfuncties veranderen in voorbeeldfuncties, zodat afsplitsing van taken gemakkelijker wordt.

Vakanties
AOb: Vakantie- en verlofregeling handhaven.
Hbo-raad: 22 vakantiedagen vrij opneembaar, xx aangewezen; ziektedagen compenseren, hiervan 14 dagen aangewezen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden
AOb: Sector cao met kader voor afzonderlijke hbo-instellingen; overleg over arbeidsvoorwaarden op instellingen met bonden, eventueel naar medezeggenschapsraad, meer faciliteiten voor medezeggenschap. Hbo-raad: Alles op instellingsniveau, grotendeels in overleg met medezeggenschapsraad, geen nieuwe faciliteiten voor de MR.

De eerste bijeenkomsten in het kader van de cao-actie:

maandag 26 april a.s.: 12.30 - 13.00 uur: Fontys, Rachelsmolen te Eindhoven (informatie: 040-2464500);

dinsdag 27 april a.s.: Een actiekaravaan langs de HON te Enschede (9.00 uur bij 'de Admiraal'); Windesheim te Zwolle (10.30 uur hoofdingang) en de HAN te Arnhem (13.30 uur hal HEAO) (informatie: 0570-689797);

dinsdag 27 april a.s. 12.00 - 13.00 uur: Bijeenkomst in Auditorium Kohnstammhuis, Wibautstraat 2-4, Amsterdam voor alle hogescholen in de regio Amsterdam (informatie: 020-3468300);

woensdag 28 april a.s.: Hanze-hogeschool, campus Zernikeplein ('s morgens en tussen de middag): CHN, rond 10.00 uur in Bestuursgebouw Leeuwarden (informatie: 050-5240510);

woensdag 28 april a.s.: 12.30 - 13.00 uur: Hogeschool Rotterdam, Atrium, Museumpark, Rotterdam (informatie: 010-4863900).