Handhavingsbeleid overheden in de praktijk getoetst

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999

HANDHAVINGSBELEID VAN OVERHEDEN IN DE PRAKTIJK GETOETST

Zaandam, 20 april 1999 - De handhaving van milieuvergunningen laat in een aantal Noordhollandse gemeenten nog veel te wensen over. Dit is de conclusie van een onderzoek naar de handhavingskwaliteit, uitgevoerd door de Milieufederatie Noord-Holland.

Handhaving van milieuvergunningen nog niet in orde Ondanks alle inspanningen van de overheid om de handhaving van milieuvergunningen te verbeteren, blijkt de praktijk vaak toch nog te bestaan uit regelmatige overtredingen, gevaarlijke incidenten en (te) trage reacties door het bevoegd gezag, meestal een provincie of een gemeente. Die conclusie trekt de Milieufederatie Noord-Holland, die samen met 9 andere milieuorganisaties* het rapport 'Zicht op handhaving' heeft gepubliceerd. In verscheidene gevallen kostte het al veel moeite om deze dossiers in te mogen zien. Sommige overheden wilden zelfs eerst toestemming hebben van het betreffende bedrijf. Uit de gegevens die uiteindelijk wel mochten worden ingezien, komen schrijnende gevallen naar voren. Een sprekend voorbeeld van een door de Milieufederatie Noord-Holland doorgelicht bedrijf, is Jachtbouw Kind in Oude Niedorp die tot april 1998 zonder milieuvergunning werkte, terwijl tegen het bedrijf sinds 1989 acties worden ondernomen door een plaatselijke belangengroepering vanwege de overlast en de schadelijke effecten op het omliggende woon- en leefmilieu. Op de door de belangengroepering kenbaar gemaakte bezwaren heeft de betreffende gemeente nauwelijks actie ondernomen omdat die gemeente tot nu tot geen handhavingsbeleid had en er geen ambtenaren beschikbaar waren.

Acties
De Milieufederatie Noord-Holland raadt organisaties en burgers aan zich niet met een kluitje in het riet te laten sturen door overheden, maar te volharden in verzoeken om inzage in handhavingsdossiers. Hoewel die dossiers niet altijd volledig en goed leesbaar zijn, bieden zij toch veel informatie over mogelijke wantoestanden op milieugebied bij bedrijven. De Milieufederatie Noord-Holland gaat burgers en milieuorganisaties ondersteunen om overheden tot een effectieve aanpak van het handhavingsbeleid aan te zetten.

Voor meer informatie:
Milieufederatie Noord-Holland, Rolf van Arendonk tel.: 075-6351598 en Frieda Bolding privé tel.: 075- 6282465

Het rapport 'Zicht op handhaving. De rol van derden bij de handhaving van milieuvergunning' is te bestellen bij MilieuBoek in Amsterdam, tel. 020-6244989, fax. 020-6235203

* De samenwerkende milieuorganisaties zijn: Stichting Natuur en Milieu, Friese Milieufederatie, Natuur en Milieu Overijssel, Gelderse Milieufederatie, Stichtse Milieufederatie, Milieufederatie Noord-Holland, Zuidhollandse Milieufederatie, Zeeuwse Milieufederatie, Vereniging Milieudefensie, Stichting Afval en Milieu