Companion introduceert innovatief web management systeem

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999
COMPANION INTRODUCEERT INNOVATIEF WEB MANAGEMENT SYSTEEM

Companion 2.0 biedt component-based oplossing voor ontwerp en beheer van complexe websites

BAARN - Companion BV introduceert een nieuw softwareprogramma voor webdevelopment en sitemanagement: Companion. Companion biedt uitkomst voor professionele webdevelopers die het beheer voeren over steeds verder uitdijende websites. Het krachtige, component-based model van Companion brengt een efficiënte ontwikkeling en een gestructureerd onderhoud van middelgrote tot grote websites binnen handbereik.

De bètaversie van Companion 2.0 is nu beschikbaar via www.companion.nl. De officiële release van Companion 2.0 volgt in juni 1999.

De behoefte aan een efficiënte beheeromgeving voor websites neemt toe door de volgende ontwikkelingen:

Websites verworden al snel tot een onoverzichtelijke verzameling van HTML-pagina's en allerlei andere bestanden (plaatjes, applets, scripts). Veelgebruikte, identieke HTML elementen (headers, navigatiebalken) en scripts staan verspreid over de gehele website-directory. Het aanpassen van zo'n veelgebruikt element betekent het doorploegen van een grote hoeveelheid pagina's.

- De ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart door Met elke nieuwe versie van HTML, JavaScript, Java, ASP, et cetera komen er weer nieuwe functies en mogelijkheden bij. Regelmatig worden er nieuwe standaarden en technieken geïntroduceerd, waarvan er verschillende snel onmisbaar zijn geworden of nog zullen worden (XML, CSS, DHTML). Om een website moeiteloos mee te laten evolueren met deze nieuwe ontwikkelingen is een gestructureerd en flexibel opzet vereist.

- Het bedrijfskritische belang van websites groeit razendsnel Bedrijfsmatige toepassingen van webtechnologie, bijvoorbeeld e-commerce, vereisen naadloze integratie met bestaande informatiesystemen en bedrijfsprocessen.

Deze trends vormden de achtergrond waartegen Companion is ontwikkeld. 'Reusability' en 'evolvability' waren daarbij de leidende principes, resulterend in het unieke component-based model.

In tegenstelling tot andere webmanagementsystemen hanteert Companion een 'echt' component-model. In Companion zijn componenten géén kant-en-klare codebrokken die met knippen-en-plakken kunnen worden hergebruikt, maar programmeerbare, flexibel inzetbare bouwstenen. De webdeveloper kan zijn site opsplitsen in herbruikbare codefragmenten, tot elk gewenst detailniveau. Een component kan een complete pagina bevatten, maar ook een enkel pagina-element, zoals een navigatiebalk, een query script, een javascript, of elk ander stuk code dat de developer wil hergebruiken binnen zijn site. Om de flexibiliteit van een component te vergroten kan de webdeveloper zoveel parameters toekennen als hij nodig acht.

Componenten kunnen elke combinatie van HTML, DHTML, JavaScript, VBScript of ASP-script bevatten. Voor het maken en onderhouden van componenten biedt Companion een script editor met talrijke krachtige features zoals syntax coloring, auto completion, contextgevoelige syntax tips, en drag-en-drop-editing. Een uitgebreide debug-faciliteit vereenvoudigt het testen van de applicatielogica en de code. HTML-wizards helpen bij het creëren van tabellen, framesets, color tags, font tags en formulieren. Companions 'logical link management' en 'logical image management' zorgen ervoor dat links binnen de website altijd werken en dat plaatjes nooit ontbreken. Companion bewaart alle informatie in een centrale projectdatabase, die zowel de centrale onderhoudbaarheid garandeert als teamwerk mogelijk maakt. Een component wordt automatisch afgesloten voor anderen wanneer de ontwikkelaar hem opent om te bewerken.

De radicale scheiding van inhoud, vorm, appliatielogica en gedrag, maken Companion geschikt voor het ontwikkelen en onderhouden van zowel statische als dynamische websites, of elke mix daarvan. Voor elke type website ontwikkeltde webdeveloper templates op basis van elementaire componenten. In het geval van dynamische websites worden de templates zelf op de server geplaatst. De webpagina wordt gegenereerd op het moment dat de client daar om vraagt. Voor het genereren van statische pagina's kan de webdeveloper gebruikmaken van Database Lookup-wizards, parameters, if/then-constructies en repeat-loops. Companion haalt de geselecteerde gegevens op uit de database en plaatst ze in de pagina's die op de server gezet worden. Door deze unieke aanpak is Companion de ideale oplossing voor ontwikkelaars die hun statische website geleidelijk willen ombouwen tot een dynamische gegenereerde site.

Een website is in veel gevallen het resultaat van de samenwerking tussen programmeurs, schrijvers, vormgevers en databasebeheerders. Companion stelt de webmaster in staat een omgeving te creëren waarin het werk van alle teamleden eenvoudig geïntegreerd kan worden.

Een gebruikerslicentie kost EUR 315 / US$ 349. Een vijf-gebruikerslicentie kost EUR 1515 / US$1675. Een tien-gebruikerslicentie kost EUR 2695 / US$
2975.

BEDRIJFSINFORMATIE
Companion BV is een dochteronderneming van Informaat BV. Informaat is een intellectual venture capital bedrijf dat intellectueel en financieel kapitaal investeert in ondernemers met een missie in informatie-ontsluiting.

REDACTIONEEL
Voor productinformatie: www.companion.nl.
Voor een CD-ROM met Companion en meer informatie kunt u terecht bij Christine Brackmann, (christine.brackmann@companion.nl).

Twee weken voor de officiële release van Companion, organiseert Companion BV een persbijeenkomst met een productpresentatie. U ontvangt hiervoor een uitnodiging.

Companion BV

3740 AT Baarn