FSV woedend over banenverlies bij Nederlandse Spoorwegen

Datum nieuwsfeit: 20-04-1999
Nieuws Spoorwegvakbond FSV

Marktwerking in (K)(P)oldermodel!

Meer dan 1000 banen verdwijnen?

Utrecht, 20 april 1999

Met de huidige inzichten en een ongewijzigd beleid vanuit Den Haag, zullen er de komende jaren ruim 1000 banen bij de NS verdwijnen! In het bijzonder de hoofdconducteur en de lokettist zullen de dupe worden, want de nieuwe bedrijven hebben deze functionarissen blijkbaar niet nodig voor het exploiteren van de treindienst op gedecentraliseerde lijnen.

Een gevolg van "marktwerking" in het bejubelde poldermodel, waarbij de aanbesteding van de Groningse spoorlijnen gelukkig nog op tijd de ogen van velen deed openen. De FSV is laaiend op de overheid en laat het er niet bij zitten. Er dient werkgelegenheid behouden te blijven bij aanbesteding.

De werkgelegenheid die verloren dreigt te gaan is thans twistpunt tussen de politiek en de FSV en de collega bonden. Het spoedoverleg dat wij (bonden) afgelopen maandag 19 april 1999 hebben gehad met de gedeputeerde en de Commissaris van de Koningin van Groningen, leverde vooralsnog enkel een maand uitstel van de gunning op. Met name omdat de NS de bereidheid heeft om genoegen te nemen met 11 maanden opzegtermijn in plaats van 12 maanden, voor wat betreft het huidige contract met de overheid.

De FSV kan zich niet aan de indruk onttrekken dat met name "Groningen" wordt gebruikt om het tot een landelijk succesnummer te maken. Immers, vandaag of morgen volgt nog eens de aanbesteding van 33 spoorlijnen in alle delen van het land (zie nota: de Derde Eeuw spoor). Lijnen die dus weg gaan bij NS Reizigers en waar nieuwe vervoerders hun slag zullen willen slaan.

De FSV vindt dan ook dat het hier gaat om een landelijke problematiek die we niet mogen isoleren tot enkel de drie Groningse lijnen en de aldaar werkzame collega's.
We zullen de Minister aanspreken op haar verantwoordelijkheid. Als er geen structurele oplossing komt, zal de actiedreiging, die in Groningen nu al sterk aanwezig is, leiden tot een landelijke.

We zullen binnen een maand een discussie voeren met de Minister, dat is gisteren in Groningen toegezegd. Voor ons is marktwerking over de ruggen van het personeel onacceptabel. Dit thema komt de komende weken ook uitvoerig aan bod bij de FSV-ledenraadplegingen in de afdelingen bij bespreking van het thema Bestemming: klant.

Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.