Driekwart forenzenverkeer per auto of fiets

Bron: Persberichten
Datum: 21-4-1999

Driekwart forenzenverkeer per auto of fiets

Van de 4,9 miljoen personen die dagelijks naar hun werk reizen, pakt 45 procent de auto en 28 procent de fiets. De fiets en de auto zijn daarmee de belangrijkste vervoermiddelen in het woon-werkverkeer. Het openbaar

vervoer heeft slechts een aandeel van 7 procent. Tien procent van de Nederlanders ontlast het wegennet door te gaan carpoolen en de resterende 10 procent geeft er de voorkeur aan te voet of per motorfiets of bromfiets naar de werkgever te gaan. Een en ander blijkt uit de nieuwste BOVAG-RAI editie 'Kerncijfers Auto's 1999'.

Dat de fiets na de auto het belangrijkste vervoermiddel in het forenzenverkeer is is niet verwonderlijk. De dichtslibbende binnensteden, fileverkeer en parkeerproblemen hebben ervoor gezorgd dat fietsen naar het werk voor kortere afstanden voor velen een serieus alternatief vormt. Bovendien vullen fiets en auto elkaar prima aan. Reden waarom autofabrikanten steeds vaker een totaal mobiliteitsconcept aanbieden, waarbinnen de fiets is geïntegreerd. De fiets wordt dan bijvoorbeeld als een accessoire, die naadloos op een bepaald merk is toegesneden, bij de auto geleverd.

Volgens Kerncijfers Auto's groeide de verkoop van gebruikte auto's vorig jaar met 2 procent tot 1.724.000 eenheden. Tweederde van de gebruikte automarkt (1,1 miljoen auto's) loopt via de professionele garagebedrijven en 623.000 personenauto's worden tussen particulieren onderling verhandeld. Het grotere vertrouwen en de service die het professionele verkoopkanaal biedt, bijvoorbeeld de BOVAG Garantiepas, vormen voor de consument de belangrijkste overwegingen om zich tot het garagebedrijf te wenden.

De Nederlandse autoproductie bereikte in 1998 een nieuw hoogtepunt. Voor het eerst rolden in de NedCar fabriek in Born een kwart miljoen personenauto's van de band, tegen nog 197.000 stuks in 1997. Dit totaal is onder te verdelen in 151.000 Volvo's (+31) en 92.000 Mitsubishi's (+ 12%).