VSNU: Werkgevers willen hervatting overleg

Datum nieuwsfeit: 21-04-1999
VSNU

21 april 1999

Universiteiten reageren op ultimatum vakbonden: Werkgevers willen hervatting overleg

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) laat vandaag in een brief aan de vakbonden weten dat zij niet kan ingaan op het ultimatum, dat op 22 april om 10.00 uur afloopt. De eis van 4,25% inkomensverbetering binnen een eenjarige CAO is voor de universiteiten onbetaalbaar. De universitaire werkgevers betreuren het ultimatum. Zij nodigen de bonden desondanks uit om verder te onderhandelen.

De universitaire werkgevers stellen dat de standpunten van partijen op een aantal terreinen dicht bij elkaar zijn komen te liggen. Zo verhoogde de VSNU het loonbod en verlaagden de bonden hun looneis, waardoor beide partijen spraken over een loonsverhoging van 3% en een eindejaarsuitkering van 0,5%. Alleen wilden de bonden deze verhoging per 1 januari uitbetalen en de universitaire werkgevers per 1 oktober. Daarnaast was er nog een verschil in looptijd: de bonden eisten een eenjarige CAO, de VSNU bood een contract voor 18 maanden. Bovendien hebben de universitaire werkgevers aangekondigd dat er te praten valt over een verdere aanpassing van hun loonbod. In ruil hiervoor verlangen de universitaire werkgevers wel een modernisering van de arbeidsvoorwaarden. Hoewel over de mate van modernisering tussen partijen verschillen van inzicht bestonden, was er ook hier sprake van toenadering.

Het geheel overziende komen de universitaire werkgevers tot de conclusie dat er wel degelijk een goede mogelijkheid is om tot een akkoord te komen. De VSNU stelt de bonden dan ook voor om eerst op deelonderwerpen verder te praten en als laatste de loonparagraaf te bespreken.

In het ultimatum dat de bonden op 13 april formuleerden wordt voorbijgegaan aan de gegroeide overeenstemming. De bonden vallen daarin weer terug op hun oude eis uit de nota van inzet. Daarop kan de VSNU zeker niet ingaan. De langjarige bezuinigingen op universiteiten en het feit dat er ook in de komende jaren nog 300 miljoen ingeleverd moet worden maakt een gematigde loonontwikkeling noodzakelijk.