Politiebericht regio Groningen

Datum nieuwsfeit: 21-04-1999
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 04/21/99

Persberichten districten West, Noord, Oost en Midden/ Dagelijkse persinformatie regio

Grijpskerk: Echtpaar aangehouden in verband met verduistering

Een 48-jarige inwoner van Grijpskerk en diens 45-jarige echtgenote zijn door de politie aangehouden en verhoord in verband met verduistering van een grote som geld van de plaatselijke begrafenisvereniging en voetbalvereniging. Het gaat om een totaal bedrag van rond de honderd en zeventig duizend gulden die zij tussen 1989 en 1999 zouden hebben achtergehouden voor privédoeleinden. Hij was penningmeester van de begrafenisvereniging en verzorgde de boekhouding. Ondanks kascontroles slaagde hij erin jaarlijks een som geld buiten de controle te houden, hetgeen daardoor opliep tot boven een ton. Omdat er toch wel enige argwaan groeide ten aanzien van het financieel beheer heeft het bestuur een nauwkeurig onderzoek ingesteld waarbij de verduistering aan het licht kwam. Daarvan werd aangifte gedaan bij de politie.
De vrouw werd als verdachte verhoord terzake soortgelijke praktijken bij de plaatselijke voetbalvereniging. Zij beheerde daar de laatste jaren de kantine. Onderzoek wees uit dat in de periode 1994 tot 1998 een totaalbedrag van ongeveer dertig duizend gulden uit de kas was verdwenen. Kleine bedragen uit de kas werden stelselmatig achtergehouden bij de afrekening aan de vereniging, waardoor het nauwelijks opviel. Beiden hebben de feiten toegegeven. Ze gebruikten het geld om hun eigen financiële problemen op te lossen. De politie heeft het onderzoek vorige week afgerond. Het proces-verbaal wordt verzonden naar de Officier van Justitie.

Bedum gewonde bij verkeersongeval
Een 57-jarige inwoner van Bedum is dinsdagmiddag gewond geraakt toen hij op de Eemshavenweg ter hoogte van het viaduct 'Wolddijk' onder Bedum als bestuurder van een personenauto onwel werd en in de berm terecht kwam. Hij botste daar tegen het talud van het viaduct waardoor de auto ernstig werd beschadigd. Hij is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De auto is door een bergingsbedrijf weggesleept.

Marum-mishandeling na vermeend irritant rijgedrag Een 19-jarige inwoner van Hoogezand is dinsdagmiddag op de parkeerplaats van het winkelcentrum in Marum aangehouden, nadat hij daar een automobilist een klap in het gezicht had gegeven en diens auto had beschadigd. De ongelukkige automobilist, een 25-jarige inwoner van Zwolle, werd beticht van irritant rijgedrag op de A7 tussen Frieschepalen en Marum. De verdachte die meereed in de auto van een familielid wilde hem daarop aanspreken en volgde hem toen hij afsloeg bij Marum en naar het winkelcentrum reed. Daar ging de Hoogezandster nogal te keer waarop de man uit Zwolle in zijn auto bleef zitten en de deuren op slot deed.De Hoogezandster sloeg de voorruit stuk. Inmiddels bemoeide het winkelende publiek zich ook met de zaak waarop de Zwollenaar dacht uit de auto te kunnen stappen. Op dat moment kreeg hij echter van de verdachte nog enkele rake klappen in het gezicht, waarna de verdachte kalmeerde. Hij is door de politie meegenomen voor nader verhoor en daarna weer op vrije voeten gesteld. De Zwollenaar heeft zi

ch onder doktersbehandeling moeten stellen.

Veendam-alcomobilist
Een 37-jarige inwoner van Veendam is dinsdagnacht betrapt bij het rijden onder invloed. Hij werd op de F. J. De Zeestraat in zijn woonplaats door de politie aangehouden. Onderzoek leerde dat hij ongeveer 1,7 promille alcohol zijn bloed had. Hij kreeg een rijverbod en een dagvaarding.

Stadskanaal-dronken automobilist vast in modder Een 44-jarige automobilist uit Stadskanaal die zwaar onder invloed van alcohol bleek te verkeren, reed zich maandagnacht vast in de modder van een plantsoen aan de Emmastraat in zijn woonplaats. Omdat hij niet meer in staat was een blaasproef te verrichten heeft een arts bloed bij hem afgenomen . Gezien de mate van dronkenschap werd hij op advies van de arts opgenomen in het Refajaziekenhuis. De politie maakt proces-verbaal op. De verdachte heeft een rijontzegging en is niet in het bezit van een rijbewijs.

Winschoten bromfietster gewond bij botsing met auto Bij een botsing tussen een personenauto en een bromfiets, dinsdagmiddag op de kruising Grintweg met de Bovenburen in Winschoten, raakte de bestuurster van de bromfiets, een 27 jarige inwoonster van Scheemda, licht gewond. De automobilist die geen voorrang verleende stopte in eerste instantie wel, maar reed daarna door zonder duidelijk zijn naam en adres achter te laten. De politie is op zoek naar de automobilist.

Snelheidscontroles
Dinsdag werd op verschillende plaatsen snelheidscontrole gehouden. Op de Hoethslaan in Midwolda werden twee automobilisten bekeurd, op de Oosterstraat in Scheemda drie. De hoogst gereden snelheid was 69 km/u terwijl maximaal 50 was toegestaan.
Op de Huningaweg in Oostwold (Scheemda) werden 21 voertuigbestuurders bekeurd. De hoogst genoteerde reed hier 87 km/u terwijl 50 was toegestaan.
Op de Midwolderweg in Leek werden 1335 voertuigen gecontroleerd . Daarvan reden er 227 te hard. De hoogst genoteerde reed hier 96 km/u terwijl maximaal 50 was toegestaan.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 06-59057681