Compaq meldt resultaten eerste kwartaal

Datum nieuwsfeit: 21-04-1999
Compaq meldt resultaten eerste kwartaal

Gouda, 21 april 1999 - Compaq Computer Corporation meldt een wereldwijde omzet van $ 9,4 miljard in het eerste kwartaal, dat op 31 maart 1999 is geëindigd. Dit resultaat komt neer op een groei van bijna 66 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 1998. De winst voor het eerste kwartaal bedraagt $ 281 miljoen, of $ 0,16 per aandeel.

"Compaq heeft een enorm bereik in de toepassingen van informatietechnologie en heeft een fundamenteel gezonde ondernemingsstrategie," aldus Benjamin M. Rosen, Chairman en ad interim Chief Executive Officer van Compaq. "Ondanks de kracht van het bedrijf, zijn de resultaten over het eerste kwartaal teleurstellend en onacceptabel. We zullen voortvarend de noodzakelijke acties uitvoeren om ons enorme potentieel te realiseren, ons traditionele winstgevendheidsniveau weer te bereiken en de waarde voor de aandeelhouders op de lange termijn verder uit te bouwen."

De productomzet in het eerste kwartaal was $ 7,8 miljard, een toename van $
2,2 miljard (ongeveer 40 procent) ten opzichte van het eerste kwartaal van
1998. Het bedrijf is er in geslaagd de wereldwijde voorraden in het verkoopkanaal te beperken tot een periode van vier weken.

De verkoopresultaten van het bedrijf werden negatief beïnvloed door een aantal factoren. De resultaten van de zakelijke PC-activiteiten lagen beneden de interne verwachtingen. Een marktvraag die achterbleef bij de prognose, toenemende prijsconcurrentie en achterblijvende groei hebben bijgedragen aan de lagere omzet in dit segment. Verder heeft het bedrijf verklaard dat het ook in het segment van de geavanceerdere enterprise systems niet de omzet heeft behaald die verwacht werd.

De services-omzet in het eerste kwartaal bedroeg $ 1,6 miljard. Het kwartaalresultaat van services voldeed aan de verwachtingen van het bedrijf. Het bedrijf verwacht ook voor de toekomst een versnelde en winstgevende groei.

De totale marge in het kwartaal was 24,7 procent, versus 18 procent in het eerste kwartaal van 1998 en 26,4 procent in het vierde kwartaal. De afnemende marge - in vergelijking met het voorgaande kwartaal - is het resultaat van een lagere dan verwachte marge op het gebied van zakelijke PC's en enterprise systems, onder invloed van de lagere productomzet, meer prijsconcurrentie dan verwacht en een mindere productmix, ten opzichte van zowel de verwachtingen als het voorgaande kwartaal.

Tot de positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal behoren onder meer:

* De consumentenactiviteiten van het bedrijf blijven sterk met een groei in aantallen, die meer is dan het dubbele van de markt.
* Op het gebied van zakelijke PC's is het bedrijf marktleider gebleven.

* De opslagactiviteiten van het bedrijf blijven een verdere impuls krijgen en zijn ten opzichte van het voorgaande kwartaal gegroeid.
* Op het gebied van services heeft het bedrijf haar Next Generation Network service geïntroduceerd. Voorts blijven synergieën optreden tussen de service- en productactiviteiten.

* De Internet-activiteiten van het bedrijf zijn in het eerste kwartaal zeer goed verlopen en op het gebied van webservers is een marktaandeel bereikt van 34 procent.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Dit persbericht bevat uitspraken over de toekomst, gebaseerd op verwachtingen die onderworpen zijn aan risico's en onzekerheden. De potentiële risico's en onzekerheden die een daadwerkelijk verschil kunnen veroorzaken van de uiteindelijke resultaten betreffen onder meer de implementatie van de bedrijfsvoering en systeemverbeteringen, met name in het verband met het Opytimized Distribution Model; de operationele integratie die samenhangt met de acquisitie van Digital Equipment Corporation; voorraadrsisico's als gevold van veranderende vraag uit de markt, het tijdig afronden van ontwikkelingen, productie, concurrentiefactoren en prijsdruk; de reactie van de markt op prijsacties en promotieprogramma's, acceptatie van producten en veranderingen in het productaanbod. Verder informatie over factoren die de resultaten van het bedrijf kunnen beïnvloeden zijn opgenomen in de registratie bij de SEC, inclusief Form 10-K voor het boekjaar dat eindigde op 31 december 1998.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Judy van Kamperdijk, tel. 0182 - 565910 of 06 -
53755093 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV Perlita Fränkel, tel. 023 - 5628208.