Apple introduceert QuickTime Streaming Server

Datum nieuwsfeit: 21-04-1999
Voor de wereldwijde markt

Apple introduceert QuickTime Streaming Server,
de eerste open server voor Internet-streaming

Open Source- en Mac OS X Server-versies nu verkrijgbaar; toonaangevende leveranciers komen met QuickTime-compatibele servers

Bunnik, 19 april 1999 ­ Apple Computer, Inc. heeft vandaag de QuickTime Streaming Server-programmatuur geïntroduceerd, de servertechnologie die ervoor zorgt dat QuickTime 4 streaming mogelijk maakt via het Internet van live en opgeslagen beeld en geluid. Ontwikkelaars kunnen de Open Source-versie van deze programmatuur (Darwin Streaming Server) downloaden vanaf www.apple.com/publicsource. Deze programmatuur is ook verkrijgbaar als gratis update van Mac OS X Server, het nieuwe serverbesturingssysteem van Apple. Apple heeft tevens bekendgemaakt dat toonaangevende producenten van mediaservers, zoals IBM en SGI, de QuickTime Streaming-programmatuur in hun producten zullen integreren.

"Eindelijk zijn voor streaming van live beeld en geluid via het Internet geen dure servers meer nodig, en ook geen specifieke programma¹s van bepaalde producenten," aldus Steve Jobs, interim-CEO van Apple. "Met het opnemen van streaming als functionaliteit in Mac OS X Server en met de introductie van Darwin Streaming Server zorgt Apple ervoor dat de kosten die gepaard gaan met streaming van digitaal beeld en geluid aanmerkelijk worden verlaagd. Dit zal erin resulteren dat er veel meer kwalitatief hoogwaardig materiaal via Internet-streaming beschikbaar komt."

De QuickTime Streaming Server-programmatuur is nu leverbaar als update voor Mac OS X Server, het nieuwe serverbesturingssysteem van Apple, dat de bewezen kracht van UNIX combineert met de eenvoud van de Macintosh. Dankzij de uitbreiding met QuickTime Streaming-programmatuur is Mac OS X Server een compleet en modern serverbesturingssysteem voor het Internet. Mac OS X Server is verkrijgbaar voor $499*. Een krachtige Macintosh Server G3 met deze programmatuur is verkrijgbaar vanaf $4999*.

De belangrijkste kenmerken van QuickTime Streaming Server in combinatie met Mac OS X Server zijn:

… Ondersteuning voor meer dan duizend gelijktijdige audio- en videostreams te bedienen met de snelheid van een modemverbinding,

… Eenvoudige licentie zonder kosten Œper stream¹,

… Ondersteuning van de standaard streamingprotocollen RTP en RTSP,

… Tools voor serverbeheer en het generen van rapporten over de prestaties en snelheid van de server,

… Eenvoudige installatie met behulp van een installatieprogramma dat kan worden gedownload vanaf www.apple.com/macosx/server.

Via Darwin Streaming Server is de QuickTime Streaming Server-technologie nu ook beschikbaar voor Open Source-ontwikkelaars. Met behulp van de broncode van de Darwin Streaming Server kunnen zij voor elk platform server-producten bouwen die het mogelijk maken QuickTime-bestanden via een netwerk te 'streamen' met behulp van de standaard IETF-protocollen (Internet Engineering Task Force) RTP en RTSP. Enkele toonaangevende serverproducenten zijn inmiddels overgestapt op QuickTime Streaming, dat tevens een belangrijk element vormt van de nieuwe multimediaserver VideoCharger van IBM en van het mediastreamingsysteem WebFORCE MediaBase van SGI.

"De combinatie van de ongeëvenaarde hoeveelheid bewerkings- en optimalisatietools van QuickTime en de talrijke mogelijkheden van SGI's MediaBase-server op het gebied van Internet-streaming en activabeheer, zal ertoe leiden dat meer klanten hun website zullen uitbreiden met allerlei media-elementen," aldus Jason Danielson, SGI's Product Management Director voor digitale-mediaproducten. "Streaming QuickTime en MediaBase van SGI vormen samen de meest complete oplossing voor mediastreaming."

Vandaag heeft Apple tevens de bètaversies van QuickTime 4 en QuickTime 4 Pro beschikbaar gesteld (zie het persbericht over dit onderwerp).

* Genoemde prijzen zijn de huidige adviesprijzen in Amerikaanse dollar. Prijzen voor de Europese markt zullen t.z.t. bekend worden gemaakt.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac OS en QuickTime zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere merk- en productnamen die worden genoemd, kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:

Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com

Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.com/nl

Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62