CBS-demonstratie op het Binnenhof

CBS: CBS-demonstratie op het Binnenhof

20 april 1999
Persbericht

1999. Personeel uit zowel Heerlen als Voorburg heeft massaal laten weten aan deze oproep gehoor te geven en donderdag op het Binnenhof aanwezig te zijn. De ondernemingsraad wil hiermee de minister en kamerleden duidelijk maken dat de raad en de medewerkers van het CBS in Voorburg en Heerlen niets zien in het voornemen van de minister.

Aanleiding
In haar brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal kondigde mevrouw Jorritsma op 1 april 1999 haar voornemens aan omtrent maatregelen ter verbetering van de effectiviteit en de efficiency van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het voornemen komt in de kern neer op:

- het meer concentreren van het CBS in de vestiging Voorburg;
- het willen realiseren bij het CBS van een bezuiniging van 33 miljoen.
In het vragenuurtje op donderdag 22 april van 10.15 tot 11.00 uur staan het CBS en het voornemen van de Minister op de agenda van de Tweede Kamer. De ondernemingsraad roept het CBS-personeel op om tijdens het vragenuurtje massaal te demonstreren op het Binnenhof in Den Haag. Personeel uit de vestigingen Voorburg en Heerlen heeft al laten weten in groten getale op het Binnenhof aanwezig te zijn.

Standpunt Ondernemingsraad
Het CBS bestaat nu uit twee gelijkwaardige vestigingen, ÄÄn in Voorburg en ÄÄn in Heerlen. De organisatie heeft al langjarige inkrimpingen achter de rug (van 3600 naar 2500 arbeidsplaatsen in 10 jaar). De efficiency en effectiviteit zijn in die jaren zeer sterk verbeterd met als resultaat dat nu zelfs meer producten van een hoge kwaliteit worden geleverd dan in het verleden het geval was! Het voornemen van de minister gaat zeer veel geld kosten, meer dan nu door de minister is geraamd. De opbrengst is door de minister zeer optimistisch ingeschat.
Het voornemen van de minister bedreigt direct de tijdigheid en kwaliteit van de statistiek. De negatieve effecten op de lange termijn kunnen wel eens gelijk zijn aan de effecten die optraden toen het CBS in de jaren zeventig voor de helft naar Heerlen moest. Toen kwamen belangrijke statistieken veel en veel te laat en waren bovendien van een twijfelachtige kwaliteit.
De efficiency en effectiviteit zijn met behulp van nog moderne hulpmiddelen en andere organisatievormen nog verder op te voeren. De grens hiervan ligt bij de kwaliteit van de statistiek en die begint bij de berichtgeving. Het behoud van twee gelijkwaardige vestigingen, ÄÄn in Voorburg en ÄÄn Heerlen is dan ook in alle opzichten een reëel scenario voor de toekomst.

Contactpersonen voor nadere informatie:

- over de achtergronden van het standpunt van de OR: AndrÄ Amkreutz, voorzitter OR
Tel.
werk: 045 570 64 49