2/3 nieuwe consumentenproducten binnen jaar verdwenen

2/3 nieuwe consumentenproducten binnen jaar weg

Rotterdam, 23 april 1999
Twee-Derde Van Nieuwe Consumentenproducten Binnen Een Jaar Verdwenen

Twee van de drie nieuwe consumentenproducten is binnen een jaar weer uit de schappen verdwenen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van adviesbureau Ernst & Young, dat gisteren in Parijs werd gepresenteerd. Van de 'me toos' - producten die proberen om mee te liften op het succes van echt vernieuwende producten van anderen - mislukt zelfs zo'n tachtig procent. Volgens het rapport doen fabrikanten en winkeliers er beter aan om te zoeken naar samenwerking, vóórdat zij veel geld steken in het ontwikkelen van nieuwe producten.

Fabrikanten spenderen 8 tot 16% van hun winst aan productinnovatie, aldus het onderzoek. Dat leidt weliswaar tot een groot aantal nieuwe consumentenproducten, maar slechts weinige zijn echt nieuw Än succesrijk. Van alle nieuwe producten houdt slechts 34% het vol. De meeste kans van slagen hebben de echte nieuwe producten - 2% van het totaal - al houdt ook onder deze producten maar 57% het langer dan een jaar uit. Driekwart van alle nieuwe producten zijn eigenlijk 'me toos': kopieën van productinnovaties van anderen. Deze trendvolgers hebben ook de grootste kans op falen: in Frankrijk was 78% binnen een jaar uit de winkel verdwenen.

'Efficient Product Innovation'
Met een stappenplan voor 'Efficient Product Innovation' geeft het Ernst & Young-rapport aan hoe fabrikanten en retailers samen meer kans kunnen maken op een geslaagde productinnovatie. Voor alles dienen fabrikanten uit te zijn op het over een langere termijn opbouwen van een merk, in plaats van op korte-termijn-successen. Om dat te bereiken doen bedrijven er goed aan om met elkaar samen te werken bij de ontwikkeling en promotie van nieuwe producten. Ook samenwerking met consumenten kan de overlevingskans van een product aanzienlijk vergroten. Het hierdoor omlaag brengen van de kosten voor produktinnovatie is overigens niet alleen in het belang van de fabrikanten. Uiteindelijk betalen ook de winkelier en de consument mee aan ongewenste productvernieuwingen. Het onderzoek werd gisteren gepresenteerd tijdens het vierde 'Efficient Customer Response'-congres te Parijs. Aan het onderzoek werd meegewerkt door o.a. ACNielsen-Bases, ECR Europe, Colgate Palmolive in Italië, Unilever in Finland, Rewe in Duitsland en Procter & Gamble in het Verenigd Koninkrijk. Eerder (inter)nationaal onderzoek door Moret Ernst & Young op het gebied van het winkelbedrijf en consumentenprodukten vond o.a. plaats rond het gebruik van ICT in winkels en de introductie van de Euro als betaalmiddel, Internet-shopping en het gebruik van de klantenkaart.

Noot voor redacties