Eskimoland: de kunst van het overleven centraal in Museon

Datum nieuwsfeit: 23-04-1999

Afdeling Marketing

070 - 338 14 31 juni 1999

Eskimoland: de kunst van het overleven
De Inuit van Groenland staan centraal in het Museon

Op 23 april a.s. opent in het Haagse Museon de tentoonstelling Eskimoland. De titel is ontleend aan het gelijknamige boek van de bioloog en Nobelprijswinnaar Prof. Dr. Niko Tinbergen, die in de jaren 30 onderzoek deed op Oost-Groenland. Tegelijkertijd verzamelde hij voor het Museon een bijzondere en zeer uitgebreide volkenkundige collectie die de kern vormt van de tentoonstelling. Eskimoland behandelt het verleden, het heden en de toekomst van de Groenlandse Inuit. In de tentoonstelling, die te zien is tot 10 januari 2000, wordt duidelijk gemaakt hoe mensen in staat zijn te overleven aan de rand van 's werelds dikste ijskap.

Iglo, kajak, sneeuwscooter en mobiele telefoon
Het westerse publiek heeft vaak een romantisch beeld van het leven in de Arctic. Al snel wordt er gedacht aan iglo's, kajaks, vissen in een wak en elkaar neuswrijvend begroetende Eskimo's. Dat dit laatste woord een scheldwoord is weten maar weinigen, evenals het feit dat ook op Groenland MTV is te ontvangen en dat sneeuwscooters en GSM er hun intrede hebben gedaan. Vandaar dat er in de tentoonstelling veel aandacht is voor cultuurverandering. Daarnaast komen thema's zoals het toerisme en de milieuveranderingen die de Groenlandse samenleving bedreigen aan bod.

Verleden, heden en toekomst aan de hand van de collectie Eskimoland is opgebouwd rond de eigen, internationaal befaamde Inuit-collectie van het Museon. De collectie, die nog nooit in haar totaliteit voor het publiek te zien is geweest, omvat niet alleen het materiaal dat verzameld werd door Niko Tinbergen, maar ook de collectie Nooter, bijeengebracht tussen 1965 en 1980. Aan de hand van de collectie wandelt de bezoeker door de tijd heen en maakt hij onder andere kennis met de overweldigende natuur van Groenland, het dagelijks leven, kleding van vroeger en nu, masker- en trommeldansen, Tupilaks -beeldjes van monsterlijke wezens die de mensen kwaad konden berokkenen-, Inuit-kunst met bijvoorbeeld een vrieskist waarin een ijsobject is tentoongesteld, een schatkamer met dierfiguren uit been, en de jacht op zeehonden.

De kunst van het surviven
De tentoonstelling Eskimoland besteedt ook aandacht aan survivaltochten die worden ondernomen op Groenland. Een gedeelte is gewijd aan Ronald Naar, bergbeklimmer en expeditieleider, die meerdere keren reizen naar Antarctica en naar Groenland heeft gemaakt. Onderdelen van zijn uitrusting zijn te zien in de tentoonstelling.

Eskimoteren en chatten
In de tentoonstelling is ook veel te doen. Zo kunnen bezoekers proberen hun evenwicht te bewaren in een wiebelige kayak. Kinderen kunnen een iglo bouwen, daarbij bijgestaan door het geluid van ijsberen en laatjes openen om verschillende dingen te voelen, zoals zeehondenvel of verschrikkelijke kou. Wie echt wat meer wil weten over de Groenlandse samenleving kan zich begeven naar het 'internetcafé' om live verbinding te maken met Nuuk. Daar zitten nieuwsgierige jongeren om antwoord te geven op de meest uiteenlopende vragen. Ten slotte kunnen kinderen nog terecht in het Eskimo-atelier bij de tentoonstelling voor tal van creatieve activiteiten.

Noot voor redacties