Voorjaars-vuurtorendag in Enkhuizen

Datum nieuwsfeit: 24-04-1999

Voorjaars-vuurtorendag in Enkhuizen

Op zaterdag 24 april organiseert de Nederlandse Vuurtoren Vereniging een vuurtorendag in Enkhuizen. Tijdens die dag komen leden van de vereniging uit het hele land bij elkaar om wetenswaardigheden uit te wisselen en verzamelingen te showen en uit te breiden. Niet-leden die belangstelling hebben voor vuurtorens kunnen ook een kijkje komen nemen.

Steeds meer vuurtorens verliezen hun functie. Tegelijkertijd lijkt de belangstelling voor deze oude kustbakens toe te nemen. Winkels met woonaccessoires zijn vandaag de dag goed gevuld met vuurtorenmodellen en in reclame-uitingen komt de vuurtoren als symbool steeds vaker voor. Langs de Nederlandse kusten staat een aantal goed onderhouden vuurtorens, waarvan de meeste nog altijd in gebruik zijn. Alle elektronische navigatiemiddelen ten spijt is de kustverlichting nog altijd belangrijk in de laatste aanloop naar de veilige haven. Voorlopig zullen de ronddraaiende lichtbundels dus nog wel tot de verbeelding blijven spreken.
De Nederlandse Vuurtoren Vereniging heeft 300 leden, vooral in Nederland en België, maar ook in Duitsland, Engeland en zelfs Amerika. Al die mensen zijn op een of andere manier gefascineerd door vuurtorens, lichtschepen en andere vormen van scheepvaart-begeleiding. Onder de leden vindt men bijvoorbeeld oud-vuurtorenwachters, fotografen, kunstenaars, postzegelverzamelaars, verzamelaars van ansichtkaarten. Er zijn geïnteresseerden in de techniek, in architectuur, in het "plaatje" van de vuurtoren in zijn omgeving, in literatuur of gewoon in alles wat met vuurtorens te maken heeft. Twee keer per jaar is er een landelijke bijeenkomst, de vuurtorendag. Die dag vindt telkens in de buurt van een vuurtoren plaats, die ook wordt bezocht. Op 24 april is er eerst in de ochtend een algemene ledenvergadering, waarna 's middags de vuurtoren De Ven wordt bekommen. Voor belangstellenden is het mogelijk, tussen 13.00 en 16.00, de bijeenkomst te bezoeken, kennis te maken met de vereniging en te ontdekken wat er zich op vuurtorengebied allemaal afspeelt. Toegang tot de vuurtoren is alleen mogelijk voor leden.
De bijeenkomst van de Nederlandse Vuurtoren Vereniging is in Wijkcentrum De Witte Duif aan het Koperwiekplein in Enkhuizen. Vraag even naar Frans la Poutré of Johan van Wijk. Informatie is verkrijgbaar bij het secretariaat van de NVV, 0570 - 54 33 61 en op internet
www.worldlights.com/users/nvv.

Informatie over dit persbericht:

Frans la Poutré

De Kuiperij 13