Politiebericht Groningen

Persberichten alle districten/
Zondag 25 april 1999

Groningen, Man bedreigt horecaportier
In de Peperstraat heeft de politie vannacht een 34-jarige man uit Groningen aangehouden wegens bedreiging van een portier van een horecagelegenheid. De portier weigerde de man toegang omdat hij daar recentelijk ook moeilijkheden had veroorzaakt. Daarop ontstond een woordenwisseling waarbij betrokkene dreigde met een wapen terug te zullen komen. Na verhoor op het politiebureau is de bezoeker heengezonden.

Groningen, Inbreker aangehouden
Een 23-jarige man uit Rotterdam is vannacht door de politie aangehouden op het perron van het hoofdstation NS. Getuigen zagen dat de man trachtte in te breken in een kiosk op het perron. Daarbij vernielde hij een ruit en een deurkozijn. Hij zag echter geen kans om binnen te komen. De man is ingesloten.

Groningen, Mannen vernielen fietsen
In de Gelkingestraat heeft de politie vannacht vier mannen uit Groningen in de leeftijd van 21 tot 30 jaar aangehouden wegens vernieling en baldadigheid. De mannen worden er van verdacht een aantal fietsen op straat te hebben gegooid en daaraan vernielingen te hebben gepleegd. Bij onderzoek op het politiebureau bleek dat slechts een van de verdachten, een 30-jarige man uit de Stad, zich schuldig had gemaakt aan strafbare feiten. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. Daarna zijn de mannen vrij gelaten.

Groningen, Inbrekers aangehouden
Wegens het plegen van een inbraak in een woning aan de Laan van de Vrijheid in Groningen heeft de politie gisteravond op de Galenuslaan een 42-jarige en een 49-jarige man uit Groningen aangehouden. Getuigen meldden de inbraak bij de politie en gaven een signalement op. Op basis daarvan konden de inbrekers worden opgepakt. Bij het zien van de politie verstopten zij een tas in de struiken. Daarin bleek een videorecorder te zitten afkomstig uit de woning aan de Laan van de Vrijheid. De 42-jarige verdachte bleek tevens in het bezit te zijn van een fles wijn die hij eerder op de avond had gestolen bij een tankstation aan de Paterswoldseweg. Beide verdachten zijn ingesloten.

Haren, Bestuurder onder invloed
Een 32-jarige man uit de gemeente Haren is vannacht aangehouden in de Terborgsteeg in Haren wegens het rijden onder invloed in een auto. Bij de man werd een alcoholpromillage van 1.1 gemeten. Na verhoor is hij heengezonden met een dagvaarding en een rijverbod van 5 uur.

Groningen, Man aangehouden wegens belediging
Op de Grote Markt in Groningen heeft de politie vanmorgen vroeg een 19-jarige man uit Groningen aangehouden wegens belediging van politiemensen. De man reed met zijn fiets zonder enige aanleiding en kennelijk opzettelijk tegen een stilstaande politieauto aan. Vervolgens trachtte hij een van de inzittende agenten door een geopend portierraam te slaan. Onder het schreeuwen van allerlei beledigende verwensingen reed de man daarna weg. Na aanhouding is de man overgebracht naar het politiebureau. Daar bleek dat hij onder invloed van alcohol verkeerde. De ademanalyse wees 1.0 promille alcohol uit. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt wegens belediging en rijden onder invloed op een fiets. Na verhoor is hij heengezonden.

Groningen, Charges ME na voetbalwedstrijd
In de omgeving van het FC Groningen stadion heeft de mobiele eenheid gisteravond een aantal korte charges uitgevoerd om een confrontatie tussen FC Groningen en TOP Os supporters te voorkomen. Bij het verlaten van het stadion werden TOP supporters door die van FC Groningen belaagd. Daarbij werd met stenen gegooid. Een ruiter van de bereden politie werd daarbij geraakt. Hij raakte echter niet gewond. Wegens vernieling van een verkeerslicht heeft de politie tijdens de schermutselingen een 20-jarige man uit Groningen aangehouden. Hij sloeg een lamp van de verkeerslichtinstallatie met een stok kapot. Ook liet hij zich beledigend uit tegen politiemensen. De man is ingesloten.

Groningen, Politieman licht gewond na val met dienstmotor Een 41-jarige motoragent van de Groninger politie is gistermiddag licht gewond geraakt toen hij met zijn motor kwam te vallen in de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen. Bij het remmen bleek dat het wegdek in de Nieuwe Ebbingestraat glad was. De politieman ging onderuit en is overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. Daar is hij behandeld aan schaafwonden en letsel aan een hand. De motorfiets raakte licht beschadigd.

Ter Apel, Gewonden bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Kruising van de Vijverstraat en de Oude Weg in Ter Apel zijn gistermorgen drie mensen gewond geraakt. Het ongeval ontstond toen een 50-jarige automobilist uit Vriescheloo geen voorrang verleende aan een andere auto bestuurd door een 24-jarige man uit Veendam. Diens auto belandde door de aanrijding in de vijver naast de weg. Passagiers van de 50-jarige automobilist wisten de inzittenden van de auto uit Veendam op het droge te krijgen. Een 20-jarige vrouw uit Ter Apel die bij de man uit Veendam in de auto zat en een 34-jarige man uit Nieuw Weerdinge ? passagier van de man uit Vriescheloo - zijn met nek- respectievelijk hoofdletsel naar het ziekenhuis in Stadskanaal gebracht. De man uit Vriescheloo raakt gewond aan het hoofd. Hij is door een arts behandeld. Beide voertuigen zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Winschoten, Man beroofd
Een 39-jarige man uit de gemeente Reiderland is vrijdagavond beroofd bij een pinautomaat aan de Vissersdijk in Winschoten. De man wilde geld halen en tijdens het bedienen van de pinautomaat werd hij door een onbekende met een wapen, mogelijk een vuurwapen, bedreigd. De dader eiste geld waarop het slachtoffer hem honderd gulden gaf. De dader eiste echter meer geld en wist nog enkele honderden guldens buit te maken die het slachtoffer onder bedreiging uit de automaat haalde. Daarna verdween de overvaller. De politie stelt een onderzoek in.

Hoogezand, Hond bijt man
In de Van Rooijenstraat in Hoogezand is gistermorgen een 44-jarige man uit die plaats gebeten door de hond van een buurman. Het dier beet de man in het gezicht tengevolge waarvan deze met letsel aan een wang moest worden overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. De politie stelt een onderzoek naar de toedracht van het gebeurde en naar het gedrag van de hond.

Veendam, Inbreker aangehouden
De politie heeft in de Raadhuisstraat in Wildervank vannacht een 22-jarige man uit de gemeente Hoogeveen aangehouden. De man wordt verdacht van een poging tot inbraak in een woning aan de Landbouwstraat in Wildervank. Daarbij werd hij gezien door omwonenden die de politie waarschuwden. Bij de komst van de politie was de dader al verdwenen maar kon op basis van het signalement worden aangehouden. Hij is ingesloten.

Veendam, Mannen plassen tegen winkelruit
In de Kerkstraat in Veendam heeft de politie vannacht een 17-jarige man en een 31-jarige man beiden uit Veendam aangehouden. Beide mannen verkeerden onder invloed van alcohol en stond tegen de etalage van een winkel te plassen. De 17-jarige man gaf aanvankelijk een valse naam op. Na verhoor en het opmaken van proces-verbaal zijn ze beiden heengezonden.

Hoogezand, Bestuurder onder invloed
Op de Kielsterachterweg in Hoogezand heeft de politie gisteravond een 46-jarige man uit Veendam aangehouden wegens rijden onder invloed. Het rijgedrag van de man viel op omdat hij slingerend reed. Bij hem werd een promillage van 1.7 vastgesteld. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Zuidhorn, Automobilist onder invloed
Een 51-jarige man uit de gemeente Grootegast is gisteravond op het Hoendiep in Zuidhorn door de politie aangehouden wegens rijden onder invloed. Bij een routinecontrole bleek de man een alcoholpromillage van 1.2 te hebben. Na verhoor is hij met een dagvaarding en een geldboete van 900 gulden heengezonden.

Leek, Snelheidscontrole
De politie heeft gistermiddag een snelheidscontrole gehouden op de Diepswal in Leek. Daarbij werd van 550 voertuigen de snelheid gemeten. Daarvan reden er 42 sneller dan de toegestane maximumsnelheid van 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid was 84 km.