Xerox boekt winstgroei van 14% in eerste kwartaal

Datum nieuwsfeit: 25-04-1999
Vindplaats 2

Winstgroei voor tiende achtereenvolgende kwartaal in dubbele cijfers:

Xerox boekt winstgroei van 14% in eerste kwartaal

Amstelveen, 23 april 1999 -- Xerox heeft haar financiële resultaten van het eerste kwartaal 1999 bekend gemaakt. De onderneming kende een winststijging van 14% naar US $ 343 miljoen; de winst per aandeel groeide eveneens met 14%, te weten 48 dollarcent. De winstgroei is voor een belangrijk deel het gevolg van verbeterde operationele marges als resultaat van het wereldwijd doorgevoerde herstructureringsprogramma en de versterkte focus op productiviteit en kostenbeheersing.

Valuta-effecten buiten beschouwing gelaten, groeide de wereldwijde omzet - met uitzondering van die in Brazilië - met 3%: in de Verenigde Staten werd een omzetgroei van 4% bereikt en in Europa bedroeg de groei 2%. Met de omzet in Brazilië en valuta-effecten meegerekend, bleef de omzet gelijk aan die van het eerste kwartaal 1998.

"We zijn tevreden met de winstgroei van 14%, hoewel de omzet in het eerste kwartaal tegenviel. De omzetcijfers van de eerste drie maanden zijn naar onze verwachting echter niet representatief voor de rest van het jaar," aldus Rick Thoman, President en Chief Executive Officer van Xerox. "De onrust in Brazilië, de economische stagnatie in andere Latijns-Amerikaanse landen en verschillende operationele factoren in de V.S. en Europa drukten de omzetcijfers van het eerste kwartaal. De initiatieven die we in januari aankondigden op het gebied van branchegerichte, wereldwijde documentoplossingen voor grote klanten vereisten substantiële, éénmalige investeringen. Zo brachten we verbetering aan in het verkoopapparaat en voerden we veranderingen door in de relaties met klanten. Deze maatregelen hadden meer invloed op de verkoopproductiviteit dan was voorzien. De omzetcijfers zullen zich in de loop van het jaar dan ook weer verbeteren. Onze focus ligt op het vergroten van de omzetgroei door het leveren van branchespecifieke oplossingen en diensten aan onze grote klanten en het versterken van onze aanwezigheid in algemene markten via het indirecte kanaal, waaronder de retail, distributeurs en E-commerce."

Xerox' omzet van digitale producten groeide 28% in het eerste kwartaal en vertegenwoordigde ongeveer de helft van de totale omzet. De omzetgroei werd bewerkstelligd door zeer goede verkopen van digitale zwart/wit copiers, een sterke verkoopstijging in het indirecte kanaal van de monochrome netwerklaserprinters en sterke groei in production publishing. De omzet van analoge zwart/wit copiers daalde in het eerste kwartaal met 24% als gevolg van de zwakke economie in Brazilië, stijgende prijsdruk en de overstap van klanten naar digitale copiers.

De operationele winstmarge steeg in het eerste kwartaal met 1,1% naar 12,8%. Met name door een drastische afname van algemene en administratieve uitgaves, werden verkoop-, administratie- en algemene kosten met 2% gereduceerd. Deze kosten bedroegen in het eerste kwartaal 27,2% van de omzet, een verbetering van 0,6% ten opzichte van een jaar geleden.

In het kader van het vorig jaar aangekondigde herstructureringsprogramma met als doel de verbetering van de concurrentiepositie en het in lijn brengen van de kosten met de eisen van de digitale markt, verlieten in het eerste kwartaal 1.000 medewerkers de organisatie. Het totale aantal afgevloeide medewerkers komt daarmee op 6.400.

"De verbetering van onze marge bevestigt de voordelen van ons herstructureringsprogramma en de versterkte focus op productiviteit en kostenbeheersing, omdat we in een vroeg stadium hebben gereageerd op de economische onrust in Brazilië die anders onze winst ernstig had kunnen beïnvloeden," aldus Barry Romeril, Vice Chairman en Chief Financial Officer van Xerox.

Thoman: "Onze wereldwijde groeimogelijkheden blijven aanzienlijk en onze mensen zijn gemotiveerd om onze brede lijn van technologisch innovatieve producten, diensten en oplossingen op de markt te brengen. De doelstelling voor de komende jaren blijft een winstgroei per aandeel van tussen de 15% en 20%."

The Document Company Xerox

The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers -zowel zwart/wit als (steun)kleur- en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (marketingorganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.600 mensen werkzaam. _____

Noot voor redacties