Persbriefing Intel: productietechnologie microprocessors

Datum nieuwsfeit: 26-04-1999

Hoofddorp, 14 april 1999

De toegepaste wet van Moore en de (r)evolutionaire gevolgen daarvan

Intel persbriefing op maandag 26 april 1999 inzake de nieuwste productietechnologie van microprocessors

Geachte redactie,

Aan het eind van 1971 introduceerde Intel 's werelds eerste microprocessor: de Intel 4004. Een chip waarop 2.300 transistors met elkaar verbonden waren door 'lijnen' met een dikte van 12 micron (ter vergelijking: een menselijk haar heeft een dikte van 100 micron).

Sindsdien heeft de microprocessor zijn intrede gedaan in tal van apparaten: van verkeerslichten en mobiele telefoons tot en met kopieerapparaten, faxmachines en scansystemen waarmee vissers haringscholen op de Noordzee kunnen lokaliseren. Maar ook snoepautomaten en aerobic 'workouts' zijn met microprocessors uitgerust. En geen enkele moderne auto start nog zonder de besturing van een microprocessor. Kortom: in ons dagelijks leven worden we vaak door chips omringd en geholpen.

Sinds de introductie van de Intel 4004, maakt de microprocessor een revolutionaire evolutie door. En dit houdt voorlopig nog niet op. Aan de wet van Moore (vernoemd naar Gordon Moore, één van de medeoprichters van Intel Corporation), die stelt dat het aantal transistors dat op een chip te plaatsen is iedere anderhalf à twee jaar verdubbelt, zal volgens deskundigen tot 2015 nog geen einde komen.

Als de auto-industrie zich net zo snel ontwikkeld zou hebben als de microprocessor, zou een Rolls Royce nu per liter brandstof een miljoen kilometers rijden, en zou het goedkoper zijn om 'm naar de schroothoop te brengen dan om 'm te parkeren.

Huidige Intel processors bevatten circa 7,5 miljoen transistors op een stukje silicium van iets meer dan een vierkante centimer. De nieuwste processor van Intel, de Pentium III processor, bevat ruim 9 miljoen transistors. Sinds de introductie van de Pentium® II processor in juni 1997 zijn deze met elkaar verbonden door 'lijnen' met een dikte van 0,25 micron. Intel staat inmiddels aan de vooravond om het fabricageproces te verdichten tot 0,18 micron, waardoor wederom nog veel meer processorkracht op een zelfde stukje silicium kan worden aangebracht. Anders gezegd: "Moore's law means more power in less time!".

Waar dit op korte termijn toe zal leiden, wat dit voor extra nieuwe mogelijkheden biedt voor zowel zakelijke als privé-gebruikers van PC's en de hightech industrie in haar volle breedte, zal Intel op 26 april aanstaande uitvoerig uit de doeken doen tijdens een persbriefing bij monde van Pierre Mirjolet, Marketing Programs Manager van Intel EMEA. De bijeenkomst vindt plaats in het Golden Tulip Barbizon Hotel in Hoofddorp.

Graag nodigen wij u uit voor deze persbijeenkomst op maandag 26 april aanstaande. U bent vanaf 10.45 uur welkom. De bijeenkomst start officieel om
11.00 uur en duurt tot circa 12.30 uur. Zowel tijdens de bijeenkomst als tijdens de lunch na afloop van de bijeenkomst kunt u op informele wijze van gedachten wisselen met vertegenwoordigers van Intel.

Wilt u ons s.v.p. via bijgaand antwoordformulier laten weten of iemand van uw redactie, en zo ja wie, op deze uitnodiging ingaat? Een e-mail ((info@monogram.nl)) of even bellen (023 - 562 82 08) kan natuurlijk ook. Na uw aanmelding ontvangt u een bevestiging alsmede een routebeschrijving.

Met vriendelijke groet,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV

Karin van Geelen

Bijl: - antwoordformulier