Verslag 2e samenwerkingsraad Europese Unie en Oekraine

Datum nieuwsfeit: 26-04-1999

EU-Ukraine : Cooperation Council / 2. Meeting

Press Release: Luxembourg (26-04-1999) - Nr. 7562/99 (Presse 119)

TWEEDE VERGADERING VAN DE SAMENWERKINGSRAAD TUSSEN

DE EUROPESE UNIE EN OEKRAÏNE

(Luxemburg, 26 april 1999)

De Samenwerkingsraad Europese Unie - Oekraïne heeft op maandag 26 april 1999 voor de tweede keer vergaderd op ministerieel niveau. De vergadering werd voorgezeten door de heer TIGIPKO, eerste vice-premier van Oekraïne. De delegatie van de Europese Unie stond onder leiding van de heer Günter VERHEUGEN, Staatsminister van Buitenlandse Zaken van Duitsland en fungerend voorzitter van de Raad van de Europese Unie. De Europese Commissie werd vertegenwoordigd door de heer Hans van den BROEK, Lid van de Commissie.

Deze tweede vergadering van de Samenwerkingsraad betekent een verdere intensivering van de betrekkingen tussen de Europese Unie en Oekraïne. De Partijen stelden met tevredenheid vast dat alle instellingen van de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst (PSO), in het bijzonder het Samenwerkingscomité en de subcomités, zijn ingesteld en hun eerste vergaderingen achter de rug hebben. Dit biedt een degelijk uitgangspunt voor de ontwikkeling van een sterk politiek en economisch partnerschap tussen de EU en Oekraïne.

De Partijen maakten de balans op van de recente economische ontwikkelingen binnen de Europese Unie en in Oekraïne. De EU bracht Oekraïne op de hoogte van het lopende uitbreidingsproces en van de gevolgen van de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam, evenals van het voornemen van de EU om een gemeenschappelijke strategie ten aanzien van Oekraïne uit te stippelen en te bepalen. De Samenwerkingsraad benadrukte het vitale belang van continue structurele hervormingen in Oekraïne en toonde zich ingenomen met de overeenstemming die het IMF en Oekraïne hebben bereikt en die de EG tevens in staat stelt over te gaan tot uitbetaling van de nieuwe lening ter ondersteuning van de betalingsbalans, waarover in oktober vorig jaar overeenstemming is bereikt.

De Samenwerkingsraad nam kennis van het gezamenlijk voortgangsverslag, onder de verantwoordelijkheid van de co-voorzitters van het Samenwerkingscomité opgesteld, over de uitvoering van het gezamenlijke PSO-werkprogramma, dat op 9 juni 1998 door de Samenwerkingsraad was aangenomen. De Raad verzocht het Samenwerkingscomité verdere stappen te nemen ten behoeve van de uitvoering van de nog niet afgehandelde punten in dit programma.

In de Samenwerkingsraad zijn ook handelsaangelegenheden besproken. De EU was blij met de vooruitgang die op sommige punten is geboekt maar benadrukte dat er ten aanzien van andere punten nog veel moet worden ondernomen. De EU behoudt zich het recht voor om ten volle gebruik te maken van de PSO-bepalingen ter zake teneinde tot bevredigende oplossingen te komen.

De Samenwerkingsraad benadrukte dat hij veel belang hecht aan de volledige uitvoering van het memorandum van overeenstemming van 1995 over de sluiting van Tsjernobyl vóór 2000 en beide partijen bevestigden bereid te zijn om hun toezeggingen in dezen volledig na te komen. De Gemeenschap heeft aanzienlijk technische bijstand verleend voor de hervorming van de energiesector in Oekraïne en is bereid voort te gaan met deze bijstand die gelijke tred zal houden met verdere beslissende stappen van Oekraïne. Dit is ook van essentieel belang om een positief besluit mogelijk te maken over, en uitvoering te kunnen geven aan de EURATOM-lening voor de voltooiing van de reactoren Khmelnitsky 2 en Rovno 4. Voorts is ook nota genomen van het feit dat de EG en haar lidstaten steun verlenen aan een omvangrijk investeringsprogramma voor de gehele energiesector in Oekraïne en tevens een aanzienlijke bijdrage leveren aan het Fonds Inkapseling van Tsjernobyl.

De ministers hebben tijdens het diner een nuttige gedachtewisseling gehouden over buitenlandbeleidsvraagstukken, in het bijzonder over de recente ontwikkelingen en de humanitaire situatie in Kosovo en de aangrenzende regio.

/newsroom/press/c/ACF11A.htm