Politiebericht De Leijgraaf

Datum nieuwsfeit: 26-04-1999

Zondag 25 April

JONGEREN RICHTEN VERNIELINGEN AAN

De politie heeft vrijdagavond op de Rentmeestershoef in Uden negen jongeren aangehouden wegens openlijke geweldpleging. Aanleiding hiervoor was de melding van diefstal van een autospiegel. Toen surveillerende agenten ter plaatse kwamen zagen zij dat de groep schreeuwend door de straat liep, tegen containers aanschopte en met een autospiegel zwaaide. Een van hen had een kentekenplaat bij zich. De verdachten waren afkomstig uit Uden en Venhorst en in de leeftijd van 13 tot 15 jaar. Een aantal van hen bekende spiegels van auto's te hebben gesloopt. Er zijn vier à vijf spiegels vernield, nog niet alle eigenaren hebben aangifte gedaan. Bij de fouillering van één van de jongeren trof de politie dertien auto-emblemen, een kentekenplaat en twee schroevendraaiers aan. Een andere verdachte had een auto-embleem bij zich, hij bekende thuis nog een aantal kentekenplaten en een verkeersbord te hebben. Deze goederen zullen door de politie ook worden ingenomen. Alle minderjarige verdachten zijn, na verhoor, in de loop van de nacht met hun ouders weer vertrokken. Een aantal van hen was tijdens de vernieling onder invloed van alcohol.

VECHTPARTIJ BIJ DISCOTHEEK, TWEE VERDACHTEN AANGEHOUDEN

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag twee mannen aangehouden. Een van hen, een 21-jarige Ossenaar, wordt ervan verdacht een 39-jarige portier van een discotheek aan de Kerkstraat in Zeeland te hebben mishandeld. De portier liep daarbij letsel op aan zijn gezicht en heeft inmiddels aangifte gedaan van mishandeling. Een 18-jarige plaatsgenoot is aangehouden wegens betrokkenheid bij openlijke geweldpleging. Het duo was door een portier uit voorzorg buitengezet omdat de man ongeregeldheden voorzag. De 21-jarige was het daar niet mee eens en sloeg de portier in het gezicht. Even later sloeg hij een discobezoeker zo hard in het gezicht dat hij daarbij een hand op twee plaatsen brak. De verdachte is daarvoor in het ziekenhuis behandeld. Na verhoor zijn beide mannen weer in vrijheid gesteld.

MASSALE VECHTPARTIJ IN UDEN,

POLITIE HOUDT DERTIEN VERDACHTEN AAN

Bij een massale vechtpartij in een partycentrum aan de Bedafseweg in Uden zijn in de nacht van zaterdag op zondag dertien verdachten aangehouden. De politie kreeg assistentie van haar collega's uit Oss en Cuijk en was met achttien agenten aanwezig. Eén verdachte, een 21-jarige man uit Wijchen, is in verzekering gesteld, de overigen zijn na verhoor in de loop van zondag weer in vrijheid gesteld. Allen wordt openlijke geweldpleging ten laste gelegd.

Aanleiding tot de vechtpartij was een kleine onenigheid tussen twee mannen op de dansvloer. Enkele anderen bemoeiden zich ermee waarna men op de vuist ging. Het personeel van het partycentrum heeft in eerste instantie geprobeerd de vechtenden te scheiden. Zonder directe aanleiding sloeg even later weer de vlam in de pan, waarbij massaal gevochten werd. De ruzie ging tussen twee groepen mannen uit Uden en de Ooij. Deze laatsten vierden een vrijgezellenfeest. Een verdachte verzette zich tegen zijn aanhouding en moest door vier agenten worden overgebracht. Een tweede verdachte is in het ziekenhuis aan verwondingen geholpen, een arts heeft op het bureau in Uden ook nog een verdachte verbonden. Alle verdachten waren onder invloed van alcohol.

TWEE GEWONDEN BIJ AANRIJDING

Op de Corridor in Veghel zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee personen bij een aanrijding gewond geraakt. Het ongeval gebeurde nadat de auto van een 28-jarige vrouw uit Heeswijk-Dinther slipte en in de linkerberm raakte. De auto kwam vervolgens tegen een boom tot stilstand. De bestuurster en haar evenoude vriend, die ook in de auto zat, raakten bekneld en zijn door de brandweer bevrijd. De vrouw is overgebracht naar het ziekenhuis in Veghel, de man naar Eindhoven. Hun verwondingen zijn niet bekend. De auto raakte total loss

INBRAAK IN BEDRIJFSBUSJES

Op een bedrijfsterrein aan de Weverstraat in Uden zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag vijf busjes opengebroken. Van alle busjes werd een ruit vernield en daaruit werden vijf mobiele telefoons gestolen.

ONDER INVLOED

De politie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag op de Sint Janstraat in Uden een 25-jarige autobestuurder uit Uden aangehouden omdat hij onder invloed reed. De man kreeg een rijverbod van vier uur en een proces-verbaal. Ook op de Eikenwal in Uden werd een dronken autobestuurder aangehouden. Dit gebeurde zaterdagmiddag. Deze verdachte, een 28-jarige Udenaar, kreeg een rijverbod van zes uur

ONFORTUINLIJKE AUTOBESTUURDER

Een 20-jarige autobestuurder uit Uden had zaterdag wel erg veel pech. De man reed met zijn net aangeschafte auto op het Kraanmeer in Erp de berm in, stuurde terug en botste vervolgens aan de linkerkant van de weg tegen een boom, die gelijk afbrak. De auto kwam daarna tien meter verder tot stilstand. De bestuurder kwam met de schrik vrij. Een steekwagen die op de achterbank van de auto lag kwam tijdens de aanrijding door de voorruit naar buiten. De auto was total loss.

MAN MET ALARMPISTOOL AANGEHOUDEN, VROUW ONWEL GEWORDEN

De politie trof zondagmorgen onder een viaduct aan de Rembrandtlaan in Veghel een 48-jarige vrouw uit Amersfoort aan. De vrouw was onder invloed van alcohol en had een blauwe plek in haar gezicht. Zij is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. Een 47-jarige plaatsgenoot die in haar gezelschap was, kon de politie niet vertellen hoe zij aan de plek in haar gezicht kwam. Wel zagen de agenten dat de man ook onder invloed was. Het tweetal had ook een flinke hoeveelheid alcohol bij zich. Enkele uren later meldden getuigen dat op de Leest in Veghel een man lag in het bezit van een vuurwapen. Ter plaatse bleek dat het om de man uit Amersfoort ging die een alarmpistool bij zich had. De man is ter ontnuchtering ingesloten. Het wapen is in beslaggenomen. Ook 25 bijbehorende patronen zijn ingenomen.