'Fries Museum yn 'e pronk' verlengd tot en met 6 juni 1999

Datum nieuwsfeit: 26-04-1999

'Fries Museum yn 'e pronk' verlengd tot en met 6 juni 1999

De tentoonstelling `Fries Museum yn 'e pronk. Autentike klean 1780-1930' is verlengd tot en met 6 juni 1999. Ook het bijbehorende onderwijsproject 'Trek eens wat anders aan!' wordt tot deze datum geprolongeerd. Voor dit project, waar in de afgelopen periode ongeveer 60 groepen aan deelnamen, kunnen basisschoolgroepen 5 t/m 8 zich aanmelden. Ook groepen volwassenen kunnen zich nog inschrijven voor een rondleiding langs de expositie.

`Fries Museum yn 'e pronk' laat kostuums zien uit verschillende tijden en in verschillende stijlen, her en der opgesteld in het museum. De kostuums werden in het dagelijks leven gedragen. Het Fries Museum heeft ze aangekocht van het kostuumverhuurbedrijf Gerlach, die de kleding verzamelde voor haar toneelcollectie of om te verhuren aan toneelgezelschappen.

Het onderwijsproject `Trek eens wat anders aan!' neemt kinderen mee op ontdekkingsreis: Waarom dragen mensen kleding? Welke kleding droeg men vroeger als men uitging of ging wandelen? En welke kleding vond men vroeger eigenlijk mooi? Kinderen gaan al speurend en puzzelend langs de tentoonstelling en kunnen zelf kleding passen.

Het onderwijsproject is bestemd voor de groepen 5 t/m 8, duurt ongeveer twee uur en wordt begeleid door een educatief medewerker. De kosten bedragen, inclusief entree en materiaal, ƒ 1,00 per persoon. Voor opgave kunnen scholen, groepen volwassenen en overige geïnteresseerden contact opnemen met de afdeling Boekingen van het Fries Museum, tel. 058 - 212 30 01.

Voor meer informatie:Paul Klarenbeek, PR & Voorlichting, of Lineke Fokkema, afdeling Educatie,tel. 058 - 212 30 01.