MKB-Nederland presenteert Zwartboek over WULBZ en Pemba

MKB Nieuws, bericht

27-04-1999

MKB-Nederland presenteert Zwartboek over WULBZ en Pemba

Het uitgangspunt dat de werkgever de partij is die de kosten van ziekte en arbeidson-geschiktheid als beste kan beheersen en beïnvloeden, blijkt in de praktijk niet te werken. Omdat de meeste ziekte-oorzaken niet arbeidsgebonden zijn, kan de werkgever de oorzaak van het ziekteverzuim en de arbeidsongeschiktheid lang niet altijd voorkomen. Sommige aandoeningen zijn bovendien dusdanig ernstig dat reïntegratie van de zieke of arbeidsongeschikte werknemer niet meer aan de orde is.

Dit staat in het Zwartboek WULBZ/Pemba´ dat MKB-Nederland heeft opgesteld.
MKB-Nederland nodigt de politiek uit om een inhoudelijke discussie te voeren over de knelpunten en de door de organisatie gepresenteerde oplossingen. MKB-Nederland is van mening dat werkgevers geprikkeld mogen worden om een uiterste inspanning te leveren om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en reïntegratie van arbeidsgehandicapte werknemers mogelijk te maken. De oplossingsrichtingen moeten worden gezocht in maatregelen die stimulerend zijn maar wel recht doen aan de aard en structuur van het mkb.

Praktijkvoorbeelden laten zien dat de WAO-instroom aanzienlijke financiële gevolgen heeft. Dit vloeit voort uit de doelstellingen van de wet Pemba, maar laat onverlet dat het kleinbedrijf relatief zwaarder wordt gestraft voor WAO-instroom. De bedrijfseconomische gevolgen van de WULBZ (ziekte) en Pemba (arbeidsongeschiktheid) zijn voor het mkb relatief groter en moeilijker te plannen. Een verslechtering van de concurrentiepositie is het gevolg.

Onderzoek
MKB-Nederland heeft onder werkgevers onderzoek laten uitvoeren naar hoe de WULBZ en Pemba in de praktijk uitwerken voor het mkb. De resultaten zijn onthutsend. Beide regelingen houden volstrekt onvoldoende rekening met het specifieke karakter van het mkb en jagen werkgevers in het mkb op enorme kosten. Het excuus van de politiek is vaak dat WULBZ en Pemba nog maar kort geleden van start zijn gegaan en de effectiviteit ervan op de lange termijn moeten worden beoordeeld. Maar nu de kop in het zand steken is zeer risicovol, gelet op de uitkomsten van dit onderzoek. MKB-Nederland beschouwt het Zwartboek daarom als een early warning´ aan politiek Den Haag. De uitkomsten van het onderzoek zijn voldoende reden om de werking van WULBZ en Pemba zo snel mogelijk ter discussie te stellen. Zo kan het niet verder: hoewel de doelstellingen van de regelingen sympathiek zijn, wordt het mkb slechts gefrustreerd in haar inspanningen om het verzuim in Nederland terug te brengen. Dit legt een enorme bom onder het draagvlak in het mkb om iets te doen aan het ziekteverzuim en de WAO-instroom.

Knelpunten
Geconcludeerd kan worden dat WULBZ en Pemba voor het mkb relatief zwaardere effecten hebben dan voor het grootbedrijf. De kosten zijn relatief hoger en de mogelijkheden tot het beheersen en beïnvloeden ervan zijn kleiner. Met name de volgende vijf knelpunten komen aan het licht als de werking van beide regelingen in het mkb wordt onderzocht:
1 voor werkgevers is het moeilijk om de kosten van ziekte en arbeidsongeschiktheid te beïnvloeden;

2 financiële gevolgen van ziekteverzuim zijn groot;
3 systematiek Pemba straft mkb zwaarder dan grootbedrijf;
4preventiemogelijkheden zijn voor het mkb beperkt;
5 mogelijkheden tot beperken van kosten arbeidsongeschiktheid door reïntegratie zijn beperkt.