Baan komt met E-Enterprise Oplossing

Datum nieuwsfeit: 27-04-1999

BAAN

Baan komt met E-Enterprise Oplossing

Met Baan E-Enterprise Suite Vergroot The Baan Company De Kracht Van De Informaticainvesteringen Van Zijn Klanten

:: De E-Enterprise(TM) oplossing van The Baan Company - aangedreven door de Microsoft(R) Site Server - omvat Baan E-Sales(TM), Baan E-Collaboration(TM), Baan E-Procurement(TM); deze toepassingen bieden 'Snap-In' integratie met de bestaande 'front-office' en 'back-office' infrastructuur.

Barneveld (Nederland) en Reston (Virginia, V.S.), 26 april - The Baan Company N.V. (Amsterdam: BAAN; Nasdaq: BAANF) kondigde vandaag de lancering aan van zijn Baan E-Enterprise(TM) suite van bedrijfssoftwaretoepassingen die geschikt zijn voor gebruik via het Internet en die het zakendoen vergemakkelijken tussen de hele 'waardeketen' van werknemers, partners, wederverkopers, leveranciers en verschillende 'lagen' van klanten.

Op basis van het Microsoft(R) Site Server 3.0 Commerce Edition(TM) platform kunnen de klanten van The Baan Company nu gebruik maken van de kracht van de bestaande Baan toepassingen door de toevoegingen van deze uiterst rendabele softwareoplossingen voor elektronische handel tussen bedrijven, samenwerking rond aanvoerketens en indirecte aanschaffingen.

In overeenstemming met de visie van The Baan Company op de 'extended enterprise', is Baan E-Enterprise(TM) de eerste van een reeks van producten die gericht zijn op het beantwoorden van de behoeften die voortvloeien uit het elektronisch zaken doen. Baan E-Enterprise bestaat uit drie toepassingen: Baan E-Sales(TM), Baan E-Collaboration(TM) en Baan E-Procurement(TM). Deze suite van toepassingen zal algemeen verkrijgbaar zijn vanaf juni 1999 en is het resultaat van 18 maanden unieke ervaring van The Baan Company in het ontwikkelen van gedegen op de klant gerichte 'front-office' toepassingen die de beste zijn in hun categorie ('best-in-class').

'Een van de belangrijkste prioriteiten voor onze onderneming dit jaar is de ontwikkeling van een op de Internettechnologie gebaseerd op de klanten gericht bestelsysteem dat met ons ERP-systeem is geïntegreerd,' zei Robert Owen, directeur informatica bij Microchip Technology Incorporated. 'Toen we ons realiseerden dat Baan E-Enterprise ons de mogelijkheid bood om ons eigen systeem voor elektronische handel uit te breiden en om daarbij ons reeds geïnstalleerde Baan ERP systeem uit te breiden naa r het Web toe, waren we onmiddellijk erg geïnteresseerd. Analisten van de sector wijzen erop dat ondernemingen niet mogen vergeten hun bestaande 'back-end fulfilment' en bedrijfsprocessen te integreren bij de omschakeling naar elektronische handel. Als beta-klant voor Baan E-Enterprise, krijgen we nu de kans om onze aanwezigheid op het Web en de 'fulfilment' systemen (de term 'fulfilment' staat voor de uiteindelijke uitvoering van een order) te integreren in ÄÄn enkel servicecenter voor onze klanten.'

In tegenstelling tot de producten die door andere leveranciers worden aangekondigd - maar die nog niet leverbaar zijn - hoeft men voor de nieuwe Baan suite niet opnieuw te investeren in een nieuwe back-office basis. Integendeel: klanten kunnen hun bestaande investering in Baan software voor exploitatiebeheer (Operations Management - met name de Baan IV reeks van producten, BaanERP(TM), en Baan oplossingen voor de aanvoerketen), voor bedrijfsbeheer (Corporate Management - personeelsbeheer en financiële toepassingen), en voor klantenbeheer (Customer Management - met name BaanSales en BaanConfiguration) optimaal benutten omdat met de voornoemde Baan producten zogenaamde 'snap-in' integratie is voorzien in het pakket.

'Als onderneming met een leidende positie in bedrijfstoepassingen, heeft Baan een duidelijk inzicht in hoe het zijn klanten moet begeleiden naar het volgende niveau van Internetfunctionaliteit,' zei Charles Stevens, 'vice president' bij Microsoft Application Developers Customer Unit. 'Door de combinatie van de Baan E-Enterprise toepassingen met Microsoft Site Server 3.0 Commerce Edition, zullen de klanten van Baan gebruik kunnen maken van een flexibel platform voor elektronische handel, dat informatica-afdelingen de mogelijkheid biedt om informatiekiosken ('portals'), uitgebreide aanvoerketens en geperfectioneerde verkoopoplossingen van een volgende generatie op te zetten.'

Baan E-Enterprise: met dit nu leverbare product toont The Baan Company de rest van de sector de weg naar de toekomst

Baan E-Enterprise is de meest recente van een serie premières voor The Baan Company: de eerste 'back-office' leverancier die een volledig uitgebouwde 'front-office' leverancier kan overnemen en integreren. Bovendien de eerste leverancier die een bedrijfssoftwaresuite op de markt brengt die het volledige bedrijf - van front-office tot back-office 'dekt'. De eerste leverancier die uitvoerige 'Dynamic Enterprise Modelling' (DEM . dynamisch in model brengen van de onderneming) aanbiedt. De eerste leverancier die een volledige en toch goedkope gebundelde productoplossing op basis van Microsoft technologie kan aanbieden (Baan Enterprise Software Agreement - BESA). De eerste leverancier die een op grote bedrijven gericht front-office product op basis van browsertechnologie kan aanbieden. Baan is nu ook de eerste leverancier die een suite van producten voor elektronische handel op de markt brengt, met daarin een informatiecentrum ('hub') dat de informatie helemaal naar verschillende 'lagen' van klanten kan doorgeven.

De Baan E-Enterprise oplossing bestaat uit:

Baan E-Sales

Baan E-Sales werd speciaal ontworpen voor omgevingen waarin sprake is van elektronische handel tussen bedrijven onderling. Het is gebaseerd op de Internettechnologie en vormt een oplossing voor verkoop zonder assistentie waarmee bedrijven rechtstreeks of via een bepaald verkoopkanaal hun producten kunnen verkopen. Baan E-Sales zorgt voor een beveiligde en gepersonaliseerde koopervaring bij de klant. Door de naadloze 'snap-in' integratie van Baan E-Sales met BaanFrontOffice(TM) en Baan ERP(TM) wordt gezorgd voor volledige consistentie tussen de verschillende verkoopkanalen, terwijl hierdoor meteen ook de capaciteit van ERP voor orderbeheer wordt benut. Baan E-Sales biedt:

:: Multimedia productcatalogussen, offertes en orderlijstbeheer.

:: Zelfbediening met opzoeking en real-time toegang tot belangrijke informatie zoals onderhandelde prijzen, beschikbaarheid van het product, status van de verkooporder en facturen.

:: Beschikbaarheid van configuratietechnologie die zijn deugdelijkheid in de praktijk heeft bewezen en waarmee zelfs de meest complexe producten en diensten nauwkeurig kunnen worden gedefinieerd en in enkele minuten kunnen worden besteld.

Baan E-Collaboration

Baan E-Collaboration is een op XML gebaseerde oplossing voor samenwerking rond de aanvoerketen, die een betere toegang biedt tot de bedrijfsinformatie. Het product maakt het partnerbedrijven mogelijk om on-line met elkaar in interactie te treden en zo de nauwkeurigheid van hun onderlinge communicatie te verbeteren, de cyclustijden voor de aanvoerketen te verminderen, en in het algemeen de kosten van het onderling zakendoen te beperken. Baan E-Collaboration biedt daarnaast de volgende voornaamste kenmerken en functies:

:: Gecentraliseerde opslag - in een op Webtechnologie gebaseerde 'repository' - van belangrijke documenten zoals aankooporders, ramingen en verzendberichten

:: Beveiligde en gemeenschappelijk bruikbare documenten, gepubliceerd in XML en uit de Baan systemen gehaald met kennisgeving van de belangrijkste bij het betreffende document betrokken partners.

:: Real-time behandeling van complexe beslissingen inzake prijsstelling en beschikbaarheid met behulp van Microsoft NetMeeting(TM).

Baan E-Procurement

Baan E-Procurement is een op intranettechnologie gebaseerde oplossing bij Baan ERP voor onrechtstreekse aankopen. Door de automatisering van de totnogtoe grotendeels schriftelijk afgehandelde aankoopprocedures voor kantoorbenodigdheden en MRO-artikelen, vermindert Baan E-Procurement de kosten van een aankooporder met soms tot 80%, terwijl voor heel de onderneming 'best-practice' regels worden ingesteld zodat de bedrijfskosten beter kunnen worden beheerd. De belangrijkste kenmerken en functies van Baan E-Procurement zijn onder meer:

:: Een op maat gemaakte en gecontroleerde aankoopervaring voor werknemers via een op intranettechnologie gebaseerd aanvraagsysteem.

:: Een eengemaakte productcatalogus voor de verschillende leveranciers, met een inhoud die door de afdeling inkoop zelf of door een externe partij kan worden onderhouden en aangepast.

:: Aan de hand van de werkbelasting gedefinieerde gebruikslimieten en regels. Integratie met Baan ERP voor de goedkeuring en verdere afhandeling van aanvragen.

Prijsstelling en beschikbaarheid

Als voorbeeld, de prijsstelling in Noord-Amerika voor Baan E-Sales en Baan E-Collaboration is voor elk van deze producten 25.000 Amerikaanse dollar per server voor niet meer dan 25 gelijktijdige gebruikers. Deze producten zijn ook beschikbaar geïntegreerd met Baan E-Config(TM). Baan E-Procurement is beschikbaar tegen betaling per gebruiker. De prijs bedraagt 1.000 dollar 'per seat'. Voor de rest van de wereld kan men de prijzen vragen bij een van de regionale verkoopkantoren van The Baan Company.

Voor Baan E-Sales en Baan E-Collaboration verwacht men dat ze algemeen verkrijgbaar zullen zijn tegen juni 1999. Voor Baan E-Procurement wordt de leverbaarheid verwacht in de loop van het derde kwartaal van 1999, en later zullen op gezette tijden bijkomende componenten van de suite op de markt worden gebracht.

Baan E-Enterprise wordt verkocht via de rechtstreekse verkopers van Baan, via de VARs (wederverkopers), via de zogenaamde 'solution integrators' en via de Microsoft Certified Solution Providers. Een volledige lijst van de verkooppartners van Baan vindt men op alliances.baan.com.

Over The Baan Company

The Baan Company (Amsterdam: BAAN; Nasdaq: BAANF) werd opgericht in 1978 en speelt wereldwijd een toonaangevende rol als leverancier van bedrijfssoftware. Het veelomvattende Baan assortiment van uit componenten opgebouwde 'best-in-class' toepassingen voor de automatisering van 'front office', 'corporate office' en 'back office', wordt gebruikt door meer dan 12.000 klanten over de hele wereld. De producten van The Baan Company verminderen de complexiteit en verbeteren de kernprocedures van bedrijven. Bovendien zijn ze sneller te implementeren en in gebruik te nemen, zijn ze beter dan de producten van de concurrenten aan te passen aan veranderingen in het bedrijf, en optimaliseren ze het beheer van informatie doorheen de hele waardeketen.

The Baan Company werkt vanuit twee hoofdkantoren, in Barneveld (Nederland) en Reston (Virginia, V.S.). Nadere informatie over de onderneming is te vinden op het World Wide Web van het Internet op www.baan.com.

Verklaringen in dit persbericht waarin de woorden 'is ervan overtuigd dat', 'verwacht', 'voorziet' en dergelijke voorkomen, zijn op de toekomst gerichte verklaringen ('forward-looking statements') in de betekenis die aan deze term wordt gegeven in de Amerikaanse wet op de beurshandel ('Securities Exchange Act') van 1934 en de latere amendementen van deze wet. Als dusdanig zijn ze onderhevig aan een aantal risico's en onzekerheden die een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de uiteindelijke resultaten. Daarom kunnen de feitelijke resultaten wezenlijk verschillen van de verwachtingen, ramingen of veronderstellingen die in voornoemde toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of geïmpliceerd. Een overzicht van de typische risico's en onzekerheden waarmee The Baan Company wordt geconfronteerd, is te vinden in de openbare verslagen van de onderneming, in dossier neergelegd bij de Amerikaanse commissie van toezicht op het effecten- en beurswezen ('Securities and Exchange Commission'). Het gaat dan onder meer om de meest recente verslagen van The Baan Company op de formulieren 20-F en 6-K.

'Baan' is een geregistreerd handelsmerk van The Baan Company, en elke handelsnaam, productnaam of naam van een dienst die in dit persbericht wordt vernoemd en waarvan de naam 'Baan' deel uitmaakt, is een handelsmerk en/of eigendom van The Baan Company. Alle andere namen van ondernemingen, producten of diensten kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

'NetMeeting' en 'Site Server' zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Noot voor de redacteurs:

In de hierboven vermelde prijsstelling is geen rekening gehouden met Microsoft Site Server 3.0 Commerce Edition. Voor de prijzen en de beschikbaarheid van Microsoft Site Server 3.0 Commerce Edition en andere Microsoft bedrijfssoftware moet men kijken op shop.microsoft.com.

Contactpersoon: Kurt Foeller van Phase Two Strategies, tel.: +1 415 772 8438 of via E-mail: (press@baan.com), voor The Baan Company. Web site: www.baan.com

27 apr 99 15:25