Baan maakt resultaten eerste kwartaal 1999 bekend

Datum nieuwsfeit: 28-04-1999

BAAN

Baan Maakt Resultaten Eerste Kwartaal 1999 Bekend

Record aantal transacties in kwartaal

Barneveld, Nederland en Reston, Virginia, USA - 28 april, 1999 . Baan Company N.V. (ASE: BAAN; Nasdaq: BAANF) maakte vandaag de resultaten bekend over het eerste kwartaal. De omzet over dit kwartaal van 1999 bedroeg 176 miljoen dollar, vergeleken met een omzet van 179 miljoen dollar over het eerste kwartaal van vorig jaar. Het nettoverlies over het kwartaal was 19 miljoen dollar, ofwel 0,09 dollar per aandeel1, vergeleken met een nettowinst van 2 miljoen dollar, ofwel 0,01 dollar per aandeel1 over het eerste kwartaal van 1998.

De licensie-inkomsten in het eerste kwartaal van 1999 bedroegen 65 miljoen dollar. Het bedrijf noteerde een record aantal van meer dan 600 licentietransacties gedurende het kwartaal, een stijging van 75% ten opzichte van vorig jaar. Baan Company meldde een toename van 28% aan inkomsten uit onderhoud en services tot een recordbedrag van 111 miljoen dollar. Dit is 63% van de totale opbrengst, vergeleken met 48% vorig jaar. De uitgestelde baten bedroegen 163 miljoen dollar aan het eind van het eerste kwartaal van 1999, een stand die ongeveer gelijk is aan die aan het einde van 1998. In vergelijking met het derde kwartaal van 1998, voorafgaande aan de reorganisatie, daalden de exploitatie- en omzetkosten met ongeveer 20% tot 202 miljoen dollar. Op 31 maart 1999 bedroeg het kassaldo 125 miljoen dollar. Afgezien van eenmalige posten werd 24 miljoen dollar aan liquide middelen voor de exploitatie gebruikt.

'De resultaten van het kwartaal overtroffen de algemene verwachtingen van de analisten,' aldus Jim Mooney, Chief Financial Officer van Baan Company. 'Baan Company heeft in het eerste kwartaal de aangekondigde doelstellingen op het punt van de kostenreductie gerealiseerd en we zijn ervan overtuigd dat de kostenstructuur voor de komende periode ons een goede basis verschaft om te opereren in een markt die naar onze verwachting voorlopig nog moeizaam en turbulent zal blijven. Teneinde de financiële resources van Baan Company verder te versterken, werkt Baan samen met een internationaal consortium van banken. Op deze wijze kunnen we onze kredietfaciliteiten vergroten tot 75 miljoen dollar.'

Toelichting op de bedrijfsvoering

Baan Company blijft werken aan de realisatie van haar doelstellingen, en kon sinds de vorige kwartaalcijfers de volgende resultaten noteren.

Voor de Baan ERP-oplossing werd in dit kwartaal gekozen door nieuwe vooraanstaande klanten en klanten die te kennen hebben gegeven extra licenties aan te schaffen, waaronder Paccar, Simplex, Thomson en USINOR; Akzo, Barclays, EDS en Volvo kochten BaanFrontOffice; Booze Allen Hamilton, Caterpillar en Hitachi kochten Baan Supply Chain en Logistics-producten; en Air Afrique, Navion en UUNET kozen voor de producten van CODA en Baan Financials.

De aandeelhouders gaven hun goedkeuring aan een nieuwe Raad van Commissarissen. William Grabe, David Hodgson en Hans Wortmann werden als commissaris herbenoemd. Nieuwe commissarissen zijn o.a. de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen, Pierre Jean Everaert - voormalig CEO van Koninklijke Ahold en voormalig lid van de directie van Philips Electronics N.V.; John W. Barter - voormalig Executive Vice President en CFO, AlliedSignal, Inc.; Henk van den Breemen - voormalig stafchef van de Nederlandse Strijdkrachten (buiten dienst); Joop P.M. Janssen . voorzitter van de raad van bestuur van Heijmans, N.V.; en Koichi Nishimura . voorzitter van de raad van bestuur, president en CEO van Solectron Corporation.

Het bedrijf blijft vooraanstaande personen aantrekken voor de versterking van het management-team. Recente benoemingen zijn onder andere: James F. Mooney, Chief Financial Officer - voormalig VP en Chief Financial Officer, Americas, IBM Corporation; Andrew Dailey, Sr. VP Product Marketing - voormalig Research Director, ERP, Gartner Group; Ronald Florisson, VP Corporate Communications - voormalig directeur voorlichting van het Ministerie van Financiën, Katrina Roche, GM Supply Chain Solutions - voormalig president en CEO van Cygnus Technology. Verder zijn er nog meer managementbenoemingen, waaronder die van Steve Pugh, GM CODA.

'Het record aantal transacties in het eerste kwartaal en de krachtige versterking van het management team en de raad van commissarissen tonen aan dat Baan Company terug is als een van de hoofdspelers op de markt voor ERP-toepassingen,' aldus Tom Tinsley, voorzitter en CEO van Baan Company. 'Onze strategie om tot een vergroting te komen van de inkomsten die gegenereerd worden door de 2000 medewerkers van onze klantenserviceorganisatie, stelt ons in staat een meer voorspelbare en betrouwbare bron van inkomsten in stand te houden.'

Recente aankondiging van producten

Onlangs lanceerde de Company het Baan E-Enterprise(tm) pakket van Web-enabled softwaretoepassingen ten behoeve van de gehele 'value chain' van medewerkers, partners, wederverkopers en leveranciers. De pakket omvat Baan E-Collaboration(tm), Baan E-Sales(tm) en Baan E-Procurement(tm). Baan E-Collaboration is een XML-oplossing voor supply chain collaboration die beter toegang verschaft tot bedrijfsinformatie. Met dit pakket kunnen partners online gegevens met elkaar uitwisselen, wat leidt tot betere communicatie, een vermindering van de supply chain cyclustijden en een reductie van de totale kosten van de bedrijfsvoering. Baan E-Sales is een Internet-oplossing voor verkopen zonder menselijke tussenkomst, waardoor bedrijven in staat zijn direct of via afzetkanalen hun producten te verkopen. Baan E-Procurement is een Intranet-oplossing voor indirecte verwerving voor Baan ERP waardoor de verwervingskosten met 80% gereduceerd kunnen worden, ten opzichte van handmatige systemen. De componenten van Baan E-Enterprise zijn begin april 1999 beschikbaar.

De Company lanceerde ook verschillende nieuwe producten, waaronder: BidPro, een nieuw product dat producenten in staat stelt vervoersalternatieven te evalueren en concurrerende vervoerders te selecteren; BaanEDM, het analytische applicatiepakket van Baan waarmee de gegevens over alle producten van Baan integraal geanalyseerd kunnen worden; BaanKnowledgeManager; nieuwe versies van BaanFrontOffice met ondersteuning in negen Europese en Aziatische talen, alsmede BaanInternetConfigurator, een Internet-oplossing voor interactieve verkopen.

Baan Education introduceerde BaanEASE aan, een revolutionair systeem voor elektronische prestatie-ondersteuning, en BaanLIVE, een Web-omgeving die een docent in staat stelt via het Internet studenten een training te geven.

Baan Company kreeg gedurende het kwartaal talrijke onderscheidingen vanuit het bedrijfsleven. Uit een recent onderzoek dat door Dataquest werd uitgevoerd onder 5000 IT-gebruikers in Zuidoost-Azië bleek dat Baan de hoogste klanttevredenheid scoorde ten opzichte van andere ERP-leveranciers in de regio; Baan Education kreeg een internationale onderscheiding van de 'Society for Technical Communications' voor de wijze waarop zij cursusmateriaal had ontwikkeld voor BaanFrontOffice.

'De investering in onderzoek en ontwikkeling blijft een van de belangrijkste prioriteiten van Baan Company,' zei Mary Coleman, President van Baan Company. 'Wereldwijd zijn ongeveer 1600 medewerkers van de Research & Development-teams werkzaam. Alleen al in het laatste kwartaal bedroegen de totale netto R&D-uitgaven meer dan 37 miljoen dollar. Baan Company wil zo haar leidende positie vasthouden met innovatieve producten en een duidelijke visie op de markt voor enterprise-applicaties.'

Over Baan Company

Baan Company (ASE: BAAN; Nasdaq: BAANF), dat in 1978 werd opgericht, is een toonaangevende internationaal opererende leverancier van ERP-software. Baan Company voert een uitgebreide portfolio van 'best in class' uit componenten bestaande applicaties voor front office, corporate office en back office , die wereldwijd door klanten worden toegepast bij ongeveer 12000 vestigingen. De producten van Baan Company maken zaken minder complex, zorgen voor een verbetering van de belangrijkste bedrijfsprocessen, zijn sneller te implementeren en in gebruik te nemen, zijn vergeleken met de producten van onze concurrenten flexibeler aan te passen aan veranderingen in de bedrijfsvoering en voorzien in optimaal informatiebeheer over de gehele value chain.

Baan Company heeft twee hoofdkantoren in Barneveld en Reston, Virginia (VS). Op het internet kunt u Baan vinden op www.baan.com.

---

Dit persbericht bevat uitspraken over de toekomst. Deze uitspraken zijn noodzakelijkerwijs onderworpen aan onzekerheden die zijn gebaseerd op diverse factoren waaronder ontwikkelingen in de markten waarin Baan Company opereert, produkt release cycli en concurrerende condities. Aanvullende informatie over potentiële factoren die de financiële resultaten van Baan Company kunnen beïnvloeden zijn te vinden in Baan Company's formulier 6-F voor het kwartaal eindigend op 31 maart 1998 en Baan Company's formulier 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 1997. Deze formulieren zijn beide gedeponeerd bij de U.S. Securities and Exchange Commission.

'Baan' is een geregistreerd handelsmerk van Baan Company, en elke handelsnaam, productnaam en servicenaam die in dit bericht wordt genoemd met de naam 'Baan', is een handelsmerk en/of het eigendom van Baan Company. Alle overige handels-, product- en servicenamen die in dit bericht worden genoemd, kunnen handelsmerken of geregistreerde handelsmerken zijn van de betreffende houders.

---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Baan Company (voor investeerders)
Mark Wabschall of David Spille Telefoon: +1.703.467.3201 en +31.(0)34.242.8609 Email: (dspille@baan.com)

Baan Company (voor pers)
Ronald Florisson, Vice President of Corporate Communications Telefoon: +31(0)34.242.8786 (Europe) of +1 703-467-3000 (Noord-Amerika)

28 apr 99 10:36