Politiebericht regio Groningen

Datum nieuwsfeit: 28-04-1999
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 04/28/99

Persinformatie districten West, Noord, Oost en Midden/ Dagelijkse informatie regio

Delfzijl alcomobilist aangehouden

Dinsdag omstreeks middernacht werd een 41-jarige automobilist uit Delfzijl op de Hoge-landsterweg in zijn woonplaats betrapt op het rijden onder invloed van alcohol. Bij controle aan het politiebureau bleek dat de man ongeveer 0,9 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een rijverbod en een schikkingsvoorstel van zevenhonderd gulden.

Westerkwartier verkeerscontroles
Dinsdagmiddag werden in Niebert en Sebaldeburen snelheidscontroles gehouden. Op de Molenweg in Niebert werden 508 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 37 te hard reden. De hoogst genoteerde snelheid was 72 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Op de N 980 in Sebaldeburen werden 687 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 49 te hard. De hoogst genoteerde reed hier 71 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

In Kornhorn en Tolbert werden gordelcontroles gehouden. In totaal werden ruim honderd automobilisten gecontroleerd. In negen gevallen werd een bekeuring opgemaakt voor het niet dragen van de gordel. De controles vonden zowel binnen als buiten de bebouwde kom plaats.

Lauwersoog brand op kotter tijdig geblust
Een begin van brand op een belgische viskotter kon dinsdagavond tijdig worden geblust, waardoor het uitbranden van de boot kon worden voorkomen. Passerende politiemensen ontdekten een enorme rookwolk in de buurt van de stuurhut. Nader onderzoek leerde, dat de vlammen al uit de netten sloegen. Met behulp van enkele omstanders kon het vuur worden geblust. De gewaarschuwde brandweer behoefde niets meer te doen. Hoe het vuur daar heeft kunnen ontstaan is onbekend. De schade viel achteraf mee.

Bedum auto bij inbraak meegenomen
Bij een inbraak in een woning aan de Patrijs in Bedum is dinsdagnacht een personenauto meegenomen. Onbekende daders braken in door het slot van de achterdeur te forceren. Bij hun zoektocht in de woning hebben ze de autosleutel gevonden, waarna de auto werd gestolen. Uit de woning wordt ondermeer een tv-toestel vermist.

Scheemda inzittende gewond bij ongeval
Een 18-jarige inwoner van Kropswolde is dinsdagavond met nekklachten voor onderzoek overgebracht naar het AZG, nadat hij als inzittende betrokken was bij een ongeval op de Zwaagsterweg bij Scheemda. De 21 jarige automobilist van de auto, een inwoner van Zuidbroek, verloor in een scherpe bocht van de weg de macht over het stuur en belandde via de berm in de naast de weg gelegen sloot. Daarbij raakte de auto onderweg nog een boom, waardoor het voertuig ernstige schade opliep. De bestuurder kwam met de schrik vrij. Een bergingsbedrijf voerde de auto af.

Winschoten fietser gewond
Bij een botsing tussen een personenauto en een fietser, dinsdagmiddag op de Vosseweg in Winschoten, is de fietser, een inwoner van Winschoten (lft niet bekend) met hoofdletsel overgebracht naar het Sint Lucasziekenhuis. De fietser stak plotseling de kruising met de Jachtlaan over waar hij door de auto van een 45-jarige automobilist uit Winschoten werd geschept.

Winschoten/Oude Pekela snelheidscontrole
In Winschoten op de Udesweg werden dinsdagmorgen 9 automobilisten bekeurd voor het te hard rijden. Ter plaatse gold een maximum van 50 km/u. Op de Provincialeweg N367 bij Oude Pekela werden 6 automobilisten bekeurd voor het te hard rijden. De hoogst genoteerde snelheid bedroeg 114 km/u waar maximaal 80 was toegestaan.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010