Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Studenten Online: virtual community voor studenten

Datum nieuwsfeit: 28-04-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Studenten Online: virtual community voor studenten

Studie, Stage, Stappen

DE EERSTE VIRTUAL COMMUNITY VOOR STUDENTEN OP INTERNET

Begin april is KPN gestart met Studenten Online, een virtual community voor alle 400.000 HBO en WO studenten op Internet www.stol.nl . Binnen deze community kunnen studenten in heel Nederland met elkaar in contact komen en informatie uitwisselen over alles wat te maken heeft met studeren, stage lopen en vrije tijd. Studie, Stage, Stappen zijn dan ook di kernwoorden. Naast studenten krijgen ook instellingen en onderwijzend personeel een plek binnen de community, zodat relevante informatie van de opleiding met de student kan worden uitgewisseld. Het gebruik van de site is gratis voor iedereen die op het internet kan.

Studenten Online
KPN Telecom en SURFnet zijn sinds eind 1998 actief met het project Studenten Online. Het is een landelijk netwerk waarmee uiteindelijk iedere student en medewerker via een HBO of Universiteit gratis toegang krijgt tot Internet. Inmiddels zijn vijf onderwijsinstellingen aangesloten en zijn twaalf andere instellingen aan het testen. Deze 17 instellingen hebben samen circa 100.000 studenten. KPN biedt met de Studenten Online Community het platform en treedt op als content organizer van het netwerk. Het vormt een nationaal platform waarmee een student eenvoudig een studiegenoot in een andere plaats kan traceren en virtueel ontmoeten. Ook de onderwijsinstellingen kunnen participeren, zowel met een eigen site als met een button die naar de doorverwijst naar de eigen site.

Wat is een virtual community?
Een virtual community is een internetsite waarbij de leden een eigen homepage krijgen, eigen bijdrages kunnen leveren en onderling met elkaar in contact kunnen komen. Met de interactieve faciliteiten kan eenvoudig onderling informatie worden uitgewisseld. De eigen homepage is als het ware een opbergmap waar allerlei informatie kan worden opgeslagen. Doordat de gebruiker precies kan aangeven wat hij/zij leuk vind, is het mogelijk om heel gericht en snel te zoeken. Studenten kunnen een bepaalde onderwijsinstelling zoeken of naar docenten die gespecialiseerd zijn in een bepaald vak. Ze kunnen zoeken naar medestudenten in een bepaalde stad of een bepaalde studierichting. De combinatie van het eenvoudig kunnen zoeken, het makkelijk kunnen bewaren van de gevonden informatie, het kunnen ontmoeten van andere studenten en docenten en de actieve inbreng van de gebruikers zelf, maakt de community Studenten Online tot een uniek en levend geheel.

De faciliteiten in het kort
Studenten, onderwijzend personeel en de onderwijsinstellingen hebben ieder een aantal interactieve faciliteiten tot hun beschikking.

Studenten
Naast interessante en leuke informatie over zichzelf, kunnen onder andere favoriete homepages van andere leden, interessante artikelen uit de site en interessante links op Internet worden vastgelegd. Studenten kunnen zelf ook een bijdrage leveren aan de site door eigen artikelen en verhalen toe te voegen of kroegrecensies op te geven.

Onderwijsinstellingen
Voor de onderwijsinstellingen zijn er drie soorten eigen homepages beschikbaar. Een homepage voor de instelling zelf, voor de aangesloten faculteiten en natuurlijk voor de vakgroepen. De instelling kan intern personen aanwijzen die de paginas onderhouden. Er is veel mogelijk zoals het toevoegen van nieuws en actualiteit, het plaatsen van vacatures, het geven van algemene studie-informatie. Natuurlijk kan er ook een link worden gelegd met de eigen internetsite. Wat erg handig is, is dat studenten zich automatisch op de hoogte kunnen laten houden van veranderingen op deze paginas. Ze klikken simpelweg op een button en zodra er iets nieuws is toegevoegd op de instellingspagina verschijnt er op de homepage van de student een waarschuwing.

Onderwijzend personeel
Docenten die zich aanmelden voor een eigen homepage binnen de community, hebben ook tal van faciliteiten waarmee eenvoudig informatie die voor studenten van belang is, kan worden toegevoegd: literatuurlijsten, collegedictaten of opdrachten, tentamentuitslagen, eigen artikelen of links naar publicaties die ergens anders op Internet online staan. Ook kunnen studenten zichzelf automatisch op de hoogte laten houden van bepaalde veranderingen op de docentenpagina.

Nuttige informatie
Verder bevat de community van Studenten Online veel informatie over uiteenlopende onderwerpen. Er zijn zes hoofdcategoriekn waarin de informatie ondergebracht is. De categoriekn die besproken worden zijn: Computers en Internet, Studeren, Uitgaan, Geldzaken, Carrihre en Op kamers. Er kan overal door de site heen gereageerd worden op de artikelen. Ze kunnen hun mening geven en aanvullende ideekn kwijt over bijvoorbeeld stage lopen, je voorbereiden op een tentamen, maar ze kunnen ook een oproepje plaatsen als ze op zoek zijn naar een kamer, of discussikren over de vraag hoe ver je gaat bij een blinddate. En natuurlijk is er een chatbox waar studenten in realtime kunnen babbelen.

Organisatie: KPN Telecom

adres: Postbus 30.150

postcode: 2500 GD

woonplaats: s GRAVENHAGE

Telefoon: (070) 343 41 54

(redactie@stol.nl)

Gerard Kosters

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie