Onderwerpen Metalektro Profiel nummer 4, april 1999

Vereniging FME-CWM

Metalektro Profiel nummer 4, april 1999

millenium
* AXA Stenman en Millennium Platform pakken millenniumbug aan De wereld staat doodsangsten uit om het millenniumprobleem. Niemand ontkomt aan de panieksfeer die de eeuwwisseling omhult. Politiekorpsen en ziekenhuizen trekken alle verloven in en menig bedrijfsvoerder kampt met slapeloze nachten. Ook mkb-bedrijven zien het naderende 2000 met angst tegemoet. Zo niet het management van AXA Stenman Industries. Samen met het Millennium Platform zijn ze het millenniumvraagstuk te lijf gegaan. Resultaat: ruim voor de gevreesde eeuwwisseling heeft het bedrijf bijna het predikaat '99 procent millenniumproof'. AXA Stenman kan zich op 31 december 1999 onbezorgd in het feestgedruis storten.

vereniging
* Huzarenstukje op wezensvreemd terrein
De ogen van Europese fabrikanten en importeurs van wit- en bruingoed zijn deze dagen scherp op Nederland gericht. In de aanloop naar een Europese richtlijn voor de inzameling van oude koelkasten, televisies en andere consumentengoederen is Nederland het eerste EU-land dat een eigen regeling heeft geïntroduceerd. De maatregel is op 1 januari van dit jaar ingegaan. De resultaten die tot nu toe zijn bereikt zorgen voor optimistische geluiden bij de Nederlandse Vereniging Verwijdering Metalektro Producten (NVMP), die de inzameling van de oude apparaten coördineert.

eportage
* Grootschalig scholingsproject levert duizenden lassers op Werkgevers en werknemers in de metalektro-industrie hebben destijds voor de CAO-periode 1996-1998 gerichte afspraken gemaakt om de werkgelegenheid in de bedrijfstak te bevorderen. Het gaat om een voort-zetting van de scholings-trajecten die in de voorgaande CAO-periode al waren opgestart. De resultaten binnen de bedrijfstak zijn zonder meer positief te noemen. Ruim tachtig procent van de cursisten behaalde het felbegeerde diploma. Reden genoeg voor de sociale partners om de toekomst met veel vertrouwen tegemoet te zien.

profiel
* 'You have been gatso-ed !'
De Gatso-meter. Miljoenen hardrijders over de hele wereld worden er dagelijks door 'geflitst'. Ook automobilisten die rood negeren worden door het apparaat op de gevoelige plaat vastgelegd. 'Schuldige' is de vorig jaar op 87-jarige leeftijd overleden Nederlander Maus Gatsonides. In 1959 bracht hij de Gatso-meter op de markt. Veertig jaar later en vlak na het overlijden van Gatsonides kreeg de radarmeter de Driver's Safety Award, een prestigieuze Engelse onderscheiding. Dit als erkenning voor de bijdrage die het heeft geleverd aan het terugdringen van verkeersslachtoffers. Metalektro Profiel ging op bezoek bij het bedrijf dat de meters maakt.

technologie
* Productietijden revolutionair verkort door E-STEPs project De werkvoorbereiding bij elektronica assemblagebedrijven duurde te lang en kostte te veel tijd. Nadelen daarvan waren een te lange productietijd voor de uitbesteders en een te lage bezettingsgraad van machines bij de elektronica-assembleurs. Dat kwam door het ontbreken van een volledig en eenduidig datamodel van de uitbesteders voor de assembleurs en het ontbreken van een computertaal waarin de informatie in één slag volledig en digitaal kon worden overgedragen. Kortom, er bestond dus geen standaard voor 100 procent gegevensuitwisseling. In het E-STEPs project staken uitbesteders, assembleurs, tools- en componentenleveranciers de koppen bij elkaar om tot een eenduidig en volledig datamodel te komen waardoor de levertijden in de elektronicabranche drastisch kunnen worden verkort en de kosten beter beheersbaar zijn.

sociaal
* FME-CWM-leden tonen kunnen op medische catwalk Dynamisch, sprankelend en innovatief. De afgelopen Medica '99 in de Jaarbeurs in Utrecht medio maart was alles behalve saai en steriel wit. Geen serene ziekenhuisstilte, maar een swingende modeshow op de tonen van 'Simply the Best' van Tina Turner. Van scootmobiel tot couveuse. Van nieuwe therapieën tot moderne beveiligingssystemen. Meer dan vijfhonderd bedrijven waren aanwezig op de beurs en wie de internationale medische wereld iets te bieden heeft, was present. Ook de metalektro-industrie. Logisch, want zonder deze sector kan de medische wereld wel inpakken.

Reportage
* NewMetropolis maakt zich op voor nieuwe start NewMetropolis in Amsterdam maakt zich op voor een nieuwe start. FME-CWM en FNV Bondgenoten hebben vanuit gemeenschappelijke verantwoordelijkheid het eerste geld voor het noodlijdende wetenschapscentrum op tafel gelegd, gevolgd door Amsterdamse onderwijsinstellingen en de grote technologie-instituten in Nederland. Als de overheid ook meedoet gaat NewMetropolis met een nieuw bestuur, een nieuwe directie en een doortimmerd ondernemingsplan het nieuwe millennium in.

Vereniging
* Balanceren tussen uitdaging en zorg
Ruim een jaar zit hij nu op de stoel van directeur van de afdeling Economisch-Technische Zaken bij FME-CWM. Paul van Roon heeft in zijn nieuwe functie onvermoede uitdagingen ontdekt, maar tegelijkertijd heeft hij met steeds grotere zorg geconstateerd dat het industriële ondernemerschap ernstig wordt ondergewaardeerd. Hij vindt dat onterecht. "In de economische ontwikkeling die Nederland doormaakt is en blijft het aandeel van de industrie enorm belangrijk."

Reportage
* Waterwereld maakt enorme veranderingen door Watermanagement. Kroonprins Willem-Alexander liet het woord vallen in het beroemde televisie-interview met Paul Witteman en prompt was het ingeburgerd, zonder dat nou precies duidelijk was wat het betekende. Toch is een groot aantal Nederlanders op dat terrein werkzaam. Maar ook voor hen blijkt het woord watermanagement dikwijls vrij nieuw. Metalektro Profiel ging op onderzoek uit en ontdekte binnen de waterwereld veel waardering voor Willem-Alexander. ''Hij zegt hele verstandige dingen.''

* De rubriek FME-CWM Nieuws bevat actuele informatie van de Vereniging FME-CWM en de 150 aangesloten brancheverenigingen, platforms en secretariaten.

profiel
* De rubriek ProfielStaaltjes geeft ruimte aan actuele informatie van de circa 2.500 ondernemingen die bij de Vereniging FME-CWM zijn aangesloten.

On-line bestelformulier: Bestel deze Metalektro Profiel.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)