Xerox benadert groeikansen met herstructurering

Datum nieuwsfeit: 28-04-1999
Vindplaats 2

Strategische focus op vier operatiegebieden:

Xerox benadert groeikansen in digitale markt met herstructurering

Amstelveen, 27 april 1999 -- Xerox heeft vandaag een wereldwijde organisatorische herstructurering aangekondigd die de onderneming in staat zal stellen beter gebruik te maken van de groeikansen in de digitale markt en klanten en aandeelhouders nog beter van dienst te zijn. In het kader van de herstructurering worden bestaande en nieuwe bedrijfsonderdelen op het gebied van document processing ondergebracht in vier operatieterreinen: Industry Solutions, General Markets, Developing Markets en Business Group Operations. De herstructurering bouwt voort op eerdere organisatorische ingrepen van Xerox, zoals de wereldwijde afslanking (ondanks dubbele groeicijfers) met 9000 arbeidsplaatsen en de focus op het indirecte kanaal in het segment office en personal products. Beide maatregelen waren bedoeld om de Xerox-organisatie de concurrentiepositie en kostenstructuur te bezorgen die noodzakelijk is om succesvol te opereren in de digitale markt.

"De nieuwe herstructurering bouwt voort op onze bestaande krachtige marktpositie en zal zorgen voor een verdere groei van Xerox omdat we ons als een nog completere dienstverlener kunnen presenteren aan onze klanten," aldus Richard Thoman, chairman en chief executive officer bij Xerox. "Door gerichte opleidingen, en het mobiliseren en inzetten van mensen en middelen zullen we in staat zijn beter te profiteren van een aantal zeer aantrekkelijke groeikansen."

"De nieuwe organisatiestructuur sluit beter aan bij de diversiteit van het klantenpakket van Xerox, vergroot de efficiëntie, effectiviteit en de breedte van onze distributiekanalen en biedt een branchegerichte benadering van wereldwijde dienstverlening en oplossingen op het gebied van het document," zo zegt Thoman. "De migratie naar een branche- en accountgerichte focus zal zich in de komende paar jaar voltrekken."

De indeling in vier nieuwe operaties ziet er als volgt uit:

Industry Solutions Operations (ISO) Met ISO biedt Xerox totale, branchegerichte en geïntegreerde oplossingen (aan wereldwijd opererende organisaties), opgebouwd uit hardware, software en services. In eerste instantie onderscheidt Xerox vier branches in haar nieuwe marktbenadering: de financiële sector, de producerende sector, de grafische branche en overheidsorganisaties. De wereldwijde ISO-organisatie wordt verantwoordelijk voor de directe verkoop en service-organisaties in de Verenigde Staten, Europa en Canada. Executive vice president William Buehler komt aan het hoofd te staan van ISO.

Met ISO bundelt Xerox haar inspanningen van de laatste jaren op het gebied van totale, branchegerichte documentoplossingen tot een branchegerichte marktbenadering voor grote en soms mondiaal opererende organisaties. Enkele belangrijke aandachtsgebieden zijn onder meer one-to-one communicatie (in bijvoorbeeld de financiële en overheidssector), de integratie van documentproductie in Just In Time-productieprocessen (manuals, productdocumentatie) en Knowledge Sharing ter ondersteuning van kennisuitwisseling binnen geografisch verspreide organisaties via Internet-toepassingen. Account management zal een belangrijke rol gaan spelen in de dienstverlening aan klanten; waar Xerox vroeger het contact met grote klanten legde via een van de bedrijfsonderdelen, zullen branchedeskundige accountmanagers nu het aanspreekpunt en de intermediair gaan vormen tussen de klant en de samenwerkende disciplines binnen Xerox. General Markets Operations (GMO) GMO zal voortbouwen op de successen die Xerox heeft geboekt in het indirecte kanaal en de investeringen die zijn gedaan in productontwikkeling en distributie. GMO zal zich richten op een verdere penetratie van de algemene markt, waaronder wordt verstaan de markt voor documentoplossingen voor de kantooromgeving, producten voor genetwerkte werkgroepen en het segment voor persoonlijk gebruik en thuiswerkers. GMO krijgt de verantwoordelijkheid over de huidige Channels Group, resellers en concessionaires, en de groeiende activiteiten op het gebied van internet- en telefonische verkoop. Ook productontwikkeling en acquisitie vallen onder GMO, dat zowel het resellerkanaal als klanten zal gaan voorzien van kant-en-klare producten. GMO zal worden geleid door executive vice president Anne Mulcahy.

In 1999 en 2000 zal GMO meer dan 60 nieuwe producten introduceren, variërend van desktopinkjetprinters tot multifunctionele documentoplossingen voor de netwerkomgeving. In het hogere kantoorsegment zullen Value Added Resellers een belangrijke rol spelen bij de verkoop, implementatie en ondersteuning van hardware-oplossingen binnen de IT-infrastructuur. Uitgangspunt voor alle nieuwe producten is een concurrerende prijs/prestatieverhouding: producten die dezelfde capaciteiten bieden als bestaande, concurrerende producten tegen lagere kosten, óf producten die meer capaciteiten bieden tegen dezelfde kosten.

Developing Market Operations (DMO) Deze organisatie zal zich richten op de groeikansen in de opkomende markten in verschillende regio's in de wereld, zoals Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika, Oost-Europa, Azië, China, Hong Kong, India en Rusland. In een aantal van deze markten, waaronder Brazilië, heeft Xerox zich al opgewerkt tot marktleider; DMO zal deze positie verder uitbouwen. Senior vice president Patrick Martin krijgt de verantwoordelijkheid over DMO.

Business Group Operations (BGO) BGO blijft de verantwoordelijkheid houden voor de wereldwijde productie- en logistieke keten, productontwikkeling voor de kantoor- en productieomgevingen en supplies. Executive vice president Allan Dugan krijgt de leiding over BGO.

"Xerox' doel is groei," aldus Thoman. "We willen onze klanten helpen bij het oplossen van documentvraagstukken en hun productiviteit verbeteren. Ook zullen onze aandeelhouders een hoger rendement uit hun investering krijgen."

The Document Company Xerox The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers -zowel zwart/wit als (steun)kleur- en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (marketingorganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.600 mensen werkzaam. _____

Noot voor redacties