CD-rom voor efficiënter energiegebruik in industrie

Datum nieuwsfeit: 29-04-1999
Novem

29-Apr

CD-Rom met Ideeën voor efficiënter energiegebruik in industrie

Onlangs is de zesde versie verschenen van IDEE, de Industriële Databank voor Energie Efficiency. Dit is een verzameling innovatieve energiebesparende ideeën voor industriële bedrijven. Voor het eerst is IDEE uitgebracht opCD-ROM. Het aantal projecten is opnieuw uitgebreid en bedraagt nu 340.

De jaarlijks verschijnende IDEE-databank is een rijke bron van inspiratie voor industriële bedrijven die de energiekosten willen drukken. De beschreven projecten hebben bovendien meestal een grotere opbrengst dan alleen een hogere energie-efficiency. Denk hierbij aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden, lagere personeelskosten en kwaliteitsverbetering. Van elk project bevat IDEE een technische beschrijving, de toegepaste technieken, de investeringskosten, de terugverdientijd en de (verwachte) energiebesparing. Ook is aangegeven in welke industriële sectoren de technieken toepasbaar zijn.

IDEE is bestemd voor adviseurs van advies- en ingenieursbureau's die diensten aanbieden gericht op een betere energie-efficiency in industriële productieprocessen. Ook branche-organisaties, innovatiecentra, energiebedrijven en gemeentelijke en provinciale overheden kunnen hun voordeel doen met deze ideeënbank.

De zesde versie van IDEE draait onder Windows en heeft betere zoekmogelijkheden. Bovendien is het nu mogelijk schema's te bekijken en af te drukken. De informatie is toegankelijk via verschillende ingangen. Er kan gezocht worden op trefwoord, energiebesparende techniek, industriële sector of een combinatie hiervan. Nieuw is de mogelijkheid aanvullingen te downloaden op de internetsite van de uitgever van IDEE, Novem (www.novem.nl). Op die manier houdt de gebruiker de databank up-to-date.

Novem werkt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken aan het bevorderen van efficiënter energiegebruik in het bedrijfsleven. Met de uitgave van IDEE wordt de informatie over gesubsidieerde projecten toegankelijker en herhaling van de beschreven technologieën en technieken gestimuleerd.

De IDEE CD-ROM is gratis voor de doelgroepen en aan te vragen bij: Q & P, telefoon: (055) 578 6640; fax: (055) 578 5683; e-mail: (quint.com@wxs.nl)

Bron: Novem

Tenderbureau Novem, (030) 2393 555