Microsoft helpt bij ontwikkeling Internet2

Datum nieuwsfeit: 29-04-1999
Microsoft helpt bij het ontwikkelen van Internet2

Microsoft levert financiële en technologische bijdragen en zal samenwerken met universiteiten bij de ontwikkeling van revolutionaire Internet-technieken en -applicaties

Schiphol-Rijk/Brussel, 29 april 1999 - Tijdens de jaarlijkse vergadering van organisaties die momenteel Internet2 ontwikkelen, is Microsoft een Internet2 Corporate Partner geworden. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het zowel financiële als intellectuele bijdragen aan het project zal leveren. Als een Internet2 Corporate Partner zal Microsoft nauw samenwerken met onderzoekers aan meer dan 150 universiteiten, om geavanceerde Internet-applicaties en
-technieken te ontwikkelen.

"Bij Microsoft hebben we een visie van mensen die zijn verbonden via een verder ontwikkeld en efficiënter Internet, een Internet dat altijd en overal toegankelijk is," stelt Rick Rashid, vice president van Microsoft Research. "Het Internet zoals wij dat nu kennen, zit aan de grens. Hoewel het inmiddels mogelijk is om deel te nemen aan videoconferenties of audio- en videoclips met elkaar uit te wisselen, is de kwaliteit hiervan niet goed genoeg voor algemeen gebruik. Door de samenwerking met het Internet2-consortium is Microsoft er zeker van, dat we de huidige technologische uitdagingen kunnen overwinnen door het ontwikkelen van nieuwe netwerktechnologieën die uiteindelijk een revolutie zullen betekenen voor het Internet."

Als één van de meer dan 15 Internet2 Corporate Partners, zal Microsoft een bijdrage leveren ter waarde van ruim $ 1 miljoen in producten en diensten aan universiteiten die betrokken zijn bij het Internet2-project. Microsoft Research en de Microsoft Product Development-groepen zullen nauw samenwerken met de leden van de Internet2-coalitie en met de Internet2-werkgroepen. Op deze wijze zal kennis worden opgebouwd en uitgebreid in zowel bestaande als nieuwe gebieden, zoals Quality of Service (QoS), IP Multicast en IPv6. Door de technologische ontwikkelingen op deze en andere gebieden te versnellen, zal het Internet efficiënter en betrouwbaarder worden.

"We zijn verheugd dat Microsoft gaat samenwerken met de leden van het Internet2-project om ook in de volgende eeuw onderzoek en educatie mogelijk te maken," meldt Doug van Houweling, president en CEO van de University Corporation for Advanced Internet Development (UCAID), dat het Internet2-project leidt. "Deze relatie onderstreept niet alleen Microsoft's voortdurende steun voor onderzoek en ontwikkeling, maar tevens haar bereidheid om actief betrokken te raken met de universitaire Internet2-gemeenschap en zo gezamenlijk het Internet verder te ontwikkelen."

"Microsoft kan een enorme bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de systeem- en netwerkgebieden van Internet2," aldus Ron Johnson, vice president van Computing and Communications van de University of Washington. "Diensten zoals tele-geneeskunde en kwalitatief hoogwaardige video, TV, telefonie en multimedia over Internet, beginnen realiteit te worden. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van netwerk-bewuste en zichzelf aanpassende applicaties, alsmede de beveiligingslaag die nodig is voor zakelijke toepassingen over Internet. Om deze diensten echter binnen het bereik te brengen van desktops over de hele wereld, is het essentieel dat de onderzoekers van Microsoft met ons meedenken."

Om de samenwerking met Internet2-universiteiten mogelijk te maken, legt Microsoft Research hoge-snelheidsverbindingen aan met 'Abilene', een Internet2 backbone-netwerk, en met andere Internet2 onderzoeksinstellingen via de Pacific Northwest GigaPoP die wordt geleid door de University of Washington in Seattle.

Het Internet2-project staat onder leiding van ruim 150 universiteiten in de VS, die samenwerken met de industrie en met de overheid om de geavanceerde netwerkapplicaties te ontwikkelen die nodig zijn om te voorzien in de behoeften aan hogere opleidingen in de toekomst. Deelnemers aan Internet2 ontwikkelen breedbandapplicaties, de technische infrastructuur en netwerkbeheer-gereedschappen voor onderzoek en educatie. Meer informatie over Internet2, een project van de University Corporation for Advanced Internet Development (UCAID), is te vinden op: www.internet2.edu/.

Meer informatie over Microsoft Research is te vinden op: www.research.microsoft.com/.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32, Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations,
telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14, Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft B.V. web site op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.