KRO De Wandeling: Vrijwillig in touw voor vluchtelingen

Datum nieuwsfeit: 02-05-1999
KRO De Wandeling: Vrijwillig in touw voor vluchtelingen

Datum: 2 mei 1999

Agnes Bakker vrijwillig in touw voor vluchtelingen:

Hulp bij vinden perspectief in vreemd land.

De stroom vluchtelingen stopt niet. Vietnam, Ghana, Somalik en nu Kosovo. Nederland vangt ze op en dan blijkt het vrijwillig vluchtelingenwerk noodzaak. Voor Agnes Bakker is dit werk al tien jaar haar belangrijkste activiteit. Vluchtelingen naar de dokter brengen, begeleiden in een taalcursus, hun leven op de rails zetten. Hulp bieden aan vluchtelingen die een rouwproces moeten doormaken omdat ze alles achter hebben moeten laten wat hen lief is. Deze mensen helpen perspectief te vinden in een voor hen nieuwe omgeving. "En als het ijs gebroken is komt het vluchtverhaal. In stukjes en beetjes, want het is te erg om in iin keer te vertellen. Ik luister dan alleen maar, meer kun je dan niet. Ik noem dat heilige momenten, je krijgt het vertrouwen van mensen die vreselijke ellende hebben meegemaakt."

In deze aflevering gaat De Wandeling ook van 'zout naar zoet' bij het Lauwersmeer. Een overgangsgebied tussen zee en land in noord Nederland. De wandelaar kan de uitgezette routes van Staatsbosbeheer volgen langs het watergebied of deelnemen aan de vaar- en wandelexcursies die er gehouden worden. En Herman Post vertelt over de patroon van de arbeiders. Het feest van St. Jozef wordt officieel op 19 maart gevierd, maar 2 mei (zondag na dag van de arbeid) is ook een beetje zijn dag.

De Wandeling - zondag 2 mei 15.30 uur KRO Nederland 1.

De Wandeling is iedere zondagmiddag te zien bij de KRO op Nederland 1. Vanuit een karakteristieke hoeve gaat Maritte Braspenning op zoek naar inspirerende verhalen van mensen met levenservaring en vertelt Herman Post over de wandelmogelijkheden in de Nederlandse natuur en over katholieke feesten en tradities. De Wandeling op Internet: www.kro.nl/wandeling

* Noot

Noot voor redacties