Naamswijziging Moret Ernst and Young

Datum nieuwsfeit: 03-05-1999

ERNST & YOUNG

Naamswijziging MORET ERNST AND YOUNG

Bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 1998:

'MORET ERNST & YOUNG' VANAF 1 MEI 'ERNST & YOUNG'

Na een eeuw verdwijnt de naam 'Moret' als prominente kantoornaam in de Nederlandse accountancy- en consultancywereld. De naamswijziging per 1 mei j.l. in Ernst & Young is ingegeven door het streven om wereldwijd onder één naam te opereren. Met spotjes op de radio en advertenties in dagbladen wordt bekendheid gegeven aan de nieuwe naam. Ook alle naamdragers - van de koffiekopjes tot het briefpapier - zijn de afgelopen dagen vervangen. Naast de nieuwe naam werden de cijfers over '98 bekend. De omzet van Moret Ernst & Young bedroeg in 1998 1.191 miljard gulden, een groei van 17.4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee is Ernst & Young een van de grootste zakelijke dienstverleners in ons land. Ook wereldwijd behoort Ernst & Young tot de toonaangevende bureaus, de zogeheten 'Big Five'.

Over de naamswijziging schrijft drs Jan den Hartog, voorzitter van de Raad van Bestuur van (Moret) Ernst & Young, in het Jaaroverzicht 1998: 'Per 1 mei 1999 is de naam gewijzigd in Ernst & Young, een stap op weg naar wereldwijde integratie van alle Ernst & Young-lidfirma's. De noodzaak daartoe is gelegen in de snelle globalisering van de economie.' Om adequaat op deze ontwikkeling in te spelen, is gekozen voor één wereldmerk. 'Daarmee nemen wij met enige weemoed afscheid van de naam Moret', aldus Den Hartog.

'Geheime operatie'
De naamswijziging gaat gepaard met een landelijke reclamecampagne. Met advertenties in dagbladen en met radiospotjes - waaraan ook twee receptionistes van Ernst & Young meewerkten - wordt de nieuwe naam onder de aandacht gebracht. Alles wat de naam droeg van Moret Ernst & Young is de afgelopen dagen, met een grootscheepse 'geheime' operatie, vervangen door nieuwe naam-dragers. Een dergelijke operatie heeft in het Nederlandse bedrijfsleven slechts enkele precedenten (ABN Amro, Akzo Nobel). Bruikbare artikelen worden ter beschikking gesteld van het Leger des Heils. Het vervangen van de gevel- en naamborden in de komende dagen vormt het slotakkoord van deze operatie. Met de gehele operatie rond de naamswijziging is in totaal ruim zeven miljoen gulden gemoeid.

Barend Moret
Naamgever Barend Moret (1852-1915) was in 1883 medeoprichter van het eerste accountants-kantoor van Nederland, de 'moederorganisatie' van Moret Ernst & Young. Samen met zijn zoon Jacobus begon hij in 1900 een kantoor onder eigen naam; enkele jaren geleden ging overigens de laatste telg van 'het geslacht Moret' - de vierde generatie - met pensioen. Na de fusie van Arthur Young en Ernst & Whinney heette de Nederlandse lidfirma vanaf 1989 Moret Ernst & Young. Ook in andere landen werken sommige lidfirma's van Ernst & Young met eigen namen. De internationale afspraak om overal onder dezelfde naam te opereren, brengt daarin verandering.

Ernst & Young
In een eeuw tijd is het oorspronkelijke kantoor met vijf part-time accountants uitgegroeid tot een van de grootste multidisciplinaire zakelijke dienstverleners van ons land. Inmiddels telt Ernst & Young in Nederland 5.400 werknemers. Wereldwijd omvat Ernst & Young International 130 landelijke lidfirma's met in totaal 85.000 werknemers. De gezamenlijke omzet van Ernst & Young International bedroeg in 1998 ruim 20 miljard gulden. Met een mondiale reclamecampagne wordt momenteel de internationale dimensie van Ernst & Young prominent naar voren gebracht. Ook de naamswijziging in Nederland is een concrete vertaling van de nieuwe bedrijfs- en marketingstrategie van Ernst & Young.

Nieuwe beroepsgroepen
Naast accountants, belastingadviseurs en consultants zorgen sinds kort twee nieuwe beroepsgroepen voor de verbreding van de dienstverlening van Ernst & Young: advocaten en notarissen. Begin '99 is de vroegere sectie Ondernemingsrecht getransformeerd in Van Gijzen Advocaten, dat dat samenwerkt met de belastingadviseurs van Ernst & Young. Vanaf april '99 is daar een notariële praktijk bij gekomen. Binnenkort wordt bovendien de fusie verwacht van Van Gijzen Advocaten en Notarissen met de kantoren Van Benthem & Keulen (Utrecht) en Banning Van Kemenade & Holland (Eindhoven). Daarmee ontstaat binnen één jaar tijd het zesde advocaten- en notarissenkantoor van Nederland.

Externe profilering
Ook in het jaaroverzicht van 1998 komt het meer multidisciplinaire karakter van Ernst & Young tot uitdrukking. Zo realiseerden de managementconsultants met 29,9 procent een relatief sterke groei ten opzichte van de accountants en belastingadviseurs met een omzetgroei van respectievelijk 6,1 en 18,2 procent. Het jaaroverzicht laat bovendien zien dat er sprake is van een nadrukkelijker externe profilering. Naast de reclamecampagne met als motto 'Van ons mag u meer verwachten', springt het sponsorcontract dat Ernst & Young in december 1998 sloot met NOC.NSF in het oog. Overigens zijn de reclame- en sponsoractiviteiten van Ernst & Young niet alleen gericht op het versterken van de bekendheid onder (potentiële) cliënten, maar ook op het werven van nieuwe medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt is op dit moment een grotere rem op de groei dan de belangstelling van de markt voor de dienstverlening van Ernst & Young, signaleert bestuursvoorzitter Jan den Hartog in het jaaroverzicht. Overigens was reclame tot 1987 verboden voor accountantskantoren.

Einde bericht

Noot voor redacties