Natuur en Milieu vraagt groene belasting tegen gifgebruik

Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 3 mei 1999

Natuur en Milieu vraagt groene belasting tegen gifgebruik

Stichting Natuur en Milieu vraagt staatssecretaris Vermeend van Financiën een heffingen- en premiestelsel op bestrijdingsmiddelen op te nemen in zijn komende voorstel voor vergroening van de belastingen. Doel is een substantiële vermindering van het zeer grote gifgebruik in de land- en tuinbouw door een heffing van tien gulden per kilo gif, oplopend tot dertig gulden. De opbrengst wordt teruggesluisd naar de land- en tuinbouwsector, en wel op zo'n manier dat in verhouding milieuvriendelijke bedrijven er het meeste van profiteren. Het verzoek van de milieuorganisatie wordt gesteund door een aantal milieu-, gezondheids- en consumentenorganisaties en het CNV.

De tijd is rijp voor financiële maatregelen. Vrijwillige terugdringing van het gebruik van bestrijdingsmiddelen blijkt niet te werken. Een convenant voor halvering van het gebruik in 2000 vergeleken met '84-'88, in 1993 gesloten tussen het ministerie van Landbouw, het landbouwbedrijfsleven en de chemische industrie, haalt zijn doel op geen stukken na. Nederland is momenteel zelfs de op twee na (Ierland en België) grootste gifgebruiker van Europa, met 14 kilo per hectare per jaar. Het gif schaadt de natuur, het milieu en de gezondheid.

Het voorstel is om per 2000 een heffing van tien gulden in te voeren per kilo gif. De heffing kan in 2003 worden verhoogd tot twintig gulden, en in 2005 tot dertig gulden. De opbrengst komt niet in de rijkskas, maar wordt teruggesluisd naar de land- en tuinbouw. Een deel wordt besteed aan twee positieve stimulansen. Dat zijn de bevordering van nieuwe milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen, en belastingverlichting voor boeren en tuinders die geen of weinig gif gebruiken (bedrijven met resp. EKO- en Agro Milieukeur). De rest van de opbrengst vloeit via een forfaitair bedrag per hectare terug naar de boeren en tuinders.

Natuur en Milieu verwacht dat met de voorgestelde maatregelen per hectare vier tot vijf kilo minder gif zal worden gebruikt. Daarmee wordt de beleidsdoelstelling gehaald, zij het drie tot vijf jaar later dan was gepland. Het voorstel past naadloos in de vergroening van het belastingstelsel die staatssecretaris Vermeend momenteel uitwerkt.

Nadere inlichtingen
Hans Muilerman, tel. 030-2331328