Siemens verbetert PC-based visualiseringssysteem

Siemens Nederland N.V.

A&D PT 0299.133

Den Haag, maandag 3 mei 1999

Siemens breidt functionaliteit uit bij PC-based visualiseringssysteem

Siemens heeft het PC-based softwaresysteem ProTool/Pro voor het bedienen en visualiseren van eenvoudige applicaties op de werkvloer verder uitgebreid. Met de versie 5.1 is het mogelijk om meldingen en meetwaarden in een databank te archiveren. Verder kan men met ProTool/Pro nu ook recepten behandelen.

Voor het archiveren van procesgegevens en meldingen kan men als optie bij ProTool/
Pro V5.1 een krachtige ODBC-databank toepassen. De opslag kan doorlopend gebeuren waarbij een vorige waarde wordt vervangen of als aanvulling dient. Deze opslag was tot nu toe alleen mogelijk in het standaard CSV-formaat (Comma Seperated Value). Toepassing van deze databank verbetert de toegangstijd en verhoogt het archiveerbare datavolume. Als databanken zijn nu vrijgegeven MS Access 97, MS SQL-server 6.5 en Sybase SQL-Anywhere.

Met de versie 5.1 van ProTool/Pro kan men nu ook receptgegevens behandelen bij het visualiseren en bedienen van de machine. Voorbeelden zijn opdrachtgebonden productieparameters en instelgegevens van machines. Bij ProTool/Pro V5.1 behandelt men een recept in een receptveld. Dit gebeurt door weergave van de receptgegevens in tabelvorm. Men kan het receptbestand comfortabel aanpassen met standaardfuncties die in het receptveld zijn vermeld. De recepten zijn ook off line te bewerken.

Met de vrijgave van de versie 5.1 is ProTool/Pro nu ook toe te passen in het Windows Automation Center Simatic WinAC, de lijn PC-based besturingen van Siemens. ProTool/Pro is geschikt voor visualisatie, het gebruik van de zuivere software-uitvoering van Simatic WinAC, de zogenaamde soft-PLC en als de hardware-uitvoering, de slot-PLC. Nieuw bij ProTool/Pro V5.1 is de communicatie via Profibus-DP met besturingen van Simatic S5 en Simatic 505. Dit is een uitbreiding op de al bestaande communicatie met Simatic S7/C7 en M7.

Simatic ProTool/Pro functioneert onder Windows 95/98 en NT. De software wordt geleverd als runtime-software voor PC's en als projecteringssoftware voor de lijn Simatic HMI operatorpanels. Men kan met ProTool/Pro zowel PC-based oplossingen als de Simatic panels in hardware-uitvoering projecteren. Dit zijn de nieuwe multipanel MP 270 onder Windows CE en de reeds bestaande lijn operator- en touchpanels. De runtime-versie wordt geleverd voor standaard-PC's en voor het operatorpanel OP 37/Pro. Bij de versie voor PC's zijn 128, 256, 512 of 2048 powertags mogelijk. De versie voor OP 37/Pro is standaard uitgevoerd voor 2048 powertags. Men kan projecten in 17 verschillende talen programmeren waaronder drie Aziatische talen met karaktertekens. On line kan men tussen drie runtime-talen omschakelen. De procesweergave omvat volledig grafische afbeeldingen, true type fonts voor tekst, in-/uitvoervelden, staaf- en curve vormen alsmede andere afbeeldingsmogelijkheden. Door middel van dynamische attributen kan men bewegingen en de complexe afloop van machines duidelijk en eenvoudig weergeven. ProTool/Pro omvat een meldsysteem voor het automatisch verwerken van storings- en bedrijfsmeldingen. Deze kunnen tevens als hardcopy worden uitgeprint. Men kan met runtime-simulatie een project testen voordat een installatie wordt opgebouwd. De gebruiker kan met Visual Basic Scripts eigen functies aan ProTool/Pro toevoegen.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
Siemens divisie Industriële Producten en Energieverdeling, G. van den Brand,
tel. (070) 333 3513

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325