Amnesty: Aandacht voor verdwijningen in Chili en Algerije

Datum nieuwsfeit: 04-05-1999
Amnesty Nederland

Amnesty International en bevrijdingsfestivals vragen aandacht voor ‘verdwijningen’ in Chili en Algerije

Amsterdam, 22 april 1999

Amnesty International en het Nationaal Comité 4 & 5 mei vragen op bevrijdingsfestivals aandacht voor het lot van ‘verdwenen’ personen in Chili en Algerije. "Het herinneringsmoment van de bevrijding in 1945 is bij uitstek het moment om steun te betuigen aan hen die nog dagelijks de gevolgen van geweld en onderdrukking ondervinden", aldus Amnesty International en het Nationaal Comité.

"Door de recente ontwikkelingen rond Kosovo worden we opnieuw geconfronteerd met grootschalig geweld en mensenrechtenschendingen. Daarom is het dit jaar belangrijker dan ooit om op bevrijdingsdag stil te staan bij de betekenis van vrijheid en vrede. Wij willen stilstaan bij mensen die door toedoen van onderdrukkende regimes familieleden missen, of van wie nog dagelijks familieleden worden afgenomen."

Tjeerd Oosterhuis schreef speciaal voor deze gelegenheid het nummer ‘Keep the flame alive’. De band Roméo zal dit nummer uitvoeren op festivals in Zwolle, Wageningen, Den Bosch en Vlissingen.

Ingebouwd in het optreden van Roméo zal de 25-jarige María Paz uit Chili haar verhaal vertellen. Haar vader ‘verdween’ in 1976, vanwege zijn politieke oppositie tegen het regime van Pinochet. María was twee jaar oud en de ‘verdwijning’ van haar vader heeft haar leven grotendeels bepaald. Zij is aktief in de Organisatie van Chileense Familieleden en probeert al jaren opheldering te krijgen over het lot van haar vader. Tijdens het relaas van María Paz houdt het publiek voor het podium massaal foto’s van haar vader op.

In Rotterdam, Amsterdam en Haarlem zullen twee Algerijnse moeders van ‘verdwenen’ kinderen op het podium een toespraak houden, terwijl door het publiek portretten van hun zonen worden opgehouden.

Foto’s van deze acties zullen door Amnesty International en het Nationaal Comité 4 & 5 mei worden gepubliceerd in Chileense en Algerijnse kranten. Deze aanklacht tegen de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor ‘verdwijningen’ is tegelijkertijd een steunbetuiging aan familieleden van ‘verdwenen’ personen.

In Chili zijn er onder het militaire bewind van Pinochet tussen 1973 en 1989 honderden politieke opposanten ‘verdwenen’. Vermoed wordt dat zij door toedoen van het toenmalige bewind zijn geëxecuteerd. Na hun ‘verdwijning’ hebben familieleden nooit meer iets van hen vernomen.

In Algerije zijn sinds 1993 meer dan 3000 mensen ‘verdwenen’. Activisten of mensen met een specifieke politieke of religieuze achtergrond ‘verdwijnen’ terwijl hun moeders, grootouders en broers en zussen in radeloosheid opheldering over hun lot proberen te krijgen. In verreweg de meeste gevallen vinden zij bij de autoriteiten echter geen gehoor.

Amnesty International roept de nieuw gekozen Algerijnse regering op de mensenrechten te respecteren, de familieleden te informeren omtrent het lot van hun naasten en de daders te bestraffen.

Amnesty International steunt over de hele wereld de organisaties van ‘verdwenen’ personen die strijd voeren over de opheldering van het lot van hun geliefden. De beroemdste actiegroep zijn de Argentijnse ‘dwaze moeders’, maar ook in andere landen (waaronder Algerije en Chili) is de strijd van deze organisaties helaas nog altijd noodzakelijk.