Milieuorganisaties: Beter onderzoek omleiding n201-aalsmeer

Datum nieuwsfeit: 04-05-1999
MILIEUORGANISATIES VRAGEN BETER ONDERZOEK OMLEIDING N201-AALSMEER

Zaandam, 4 mei 1999. De Milieufederatie Noord-Holland heeft mede namens vijf andere milieuorganisaties *) beter onderzoek gevraagd voor de omleiding van de N201 om Aalsmeer. De organisaties verwachten geen heil van de voorgenomen wegomleiding, omdat deze extra autoverkeer zal oproepen en de files niet zal oplossen.

Omleiding niet nodig
De milieuorganisaties vinden dat het regionale verkeersbeleid als uitgangspunt moet worden genomen omdat dit, scherper dan het landelijke verkeersbeleid, aangeeft hoeveel het autoverkeer mag groeien. Voor de Randstad is deze groei tussen 1986 en 2010 op 20 % gesteld. Alleen op deze wijze kan een groeibeperking tot 35 % in geheel Nederland worden gehaald. Omdat die 20 % groei in de Randstad inmiddels al is overschreden, vinden de organisaties dat geen nieuwe autoverkeerbevorderende maatregelen mogen worden genomen.

De milieuorganisaties verwachten dat een omlegging niet nodig is als een aantal maatregelen wordt gecombineerd. Door de aanleg van een deels verdiepte tunnelbak in het huidige tracé en de instelling van een lagere maximumsnelheid zal de overlast aanzienlijk afnemen en de verkeersdoorstroming worden bevorderd. Tezamen met een verschuiving naar andere vervoerswijzen maakt een langzamere snelheid een betere benutting van de wegcapaciteit mogelijk.

Niet door de Bovenkerkerpolder
Indien de omleiding toch wordt doorgezet, moet deze volgens de milieuorganisaties aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Zo vinden zij dat deze omleiding op geen enkele manier een omlegging om Uithoorn mag uitlokken of bevorderen. Doorsnijding van de voor natuur en landschap zeer waardevolle Bovenkerkerpolder wijzen de organisaties namelijk pertinent af. Deze polder is onderdeel van het Groene Hart en Provinciale Ecologische Hoofdstructuur. Een omlegging om Aalsmeer zou ook een doorkruising van de ecologische verbindingszone tussen Amstelland en Spaarnwoude) op een van haar zwakste punten betekenen. De organisaties menen ook dat het natuurverlies door deze omlegging bij uitvoering volledig zal moeten worden gecompenseerd.

*) Groengroep Uithoorn, Stichting Milieu, Educatie, Politiek (MEP), Stichting tot Behoud van de Bovenkerkerpolder, Stichting de Bovenlanden-Aalsmeer (S.B.A.) en Stichting Geen Omlegging N201 (GON201)

Informatie:
Milieufederatie Noord-Holland, Dirk Jan Booij, tel. 075 - 6351598