Rodamco wil USD 500 miljoen dollarleningen aflossen

Robeco

5 mei 1999

RODAMCO WIL USD 500 MILJOEN DOLLARLENINGEN AFLOSSEN

Rodamco N.V., het wereldwijd opererende onroerendgoedfonds, brengt een voorwaardelijk bod uit op de twee door haar uitgegeven obligatieleningen, te weten de 7,3% obligatielening tot 2005 en de 7,75% obligatielening tot 2015. Het nominale bedrag van de uitstaande leningen tezamen bedraagt USD 500 miljoen. Het bedrag dat wordt geboden voor de 2005 obligatielening, is gelijk aan de contante waarde van alle toekomstige rentebetalingen en aflossing, gebaseerd op het rendement van de Amerikaanse 6,5% staatsobligatie die afloopt op 15 mei 2005, verhoogd met 50 basispunten.
Het bedrag dat wordt geboden voor de 2015 obligatielening, zal gelijk zijn aan de contante waarde van alle toekomstige rentebetalingen en aflossing, gebaseerd op het rendement van de Amerikaanse 5,25% staatsobligatie die afloopt op 15 november 2028, verhoogd met 70 basispunten.
De definitieve prijs voor beide obligaties zal drie dagen voor de expiratie van het bod worden vastgesteld en is inclusief de opgelopen en nog niet betaalde rente tot de dag van betaling. Het bod geldt tot donderdag 3 juni 1999, 17.00 uur, New York City-tijd. De dag van betaling zal naar verwachting maandag 7 juni 1999 zijn, tenzij het bod wordt verlengd of eerder wordt beëindigd.

Rodamco N.V. zal tegelijkertijd goedkeuring vragen voor enkele wijzigingen in de op de obligatieleningen van toepassing zijnde voorwaarden, hetgeen onder meer de financiële en operationele slagkracht zal vergroten. Het bod maakt namelijk deel uit van de herstructurering van de vermogensstructuur en wordt uitgebracht alvorens de aandeelhouders zich in de algemene aandeelhoudersvergadering op 29 juni 1999 uitspreken over het voorstel tot splitsing in vier regionale onroerendgoedfondsen.

"Het vervroegd aflossen van de leningen past in het kader van onze strategie om de vermogensstructuur van Rodamco voortdurend te verbeteren", zegt Jan de Kreij. "Ook zakelijk en economisch gezien, getuigt het van goed koopmanschap om de dollarleningen nu af te lossen. Het bod is een gevolg van ons streven het rendement voor de aandeelhouder te verbeteren. Daarnaast past de aflossing in het voorstel Rodamco te splitsen in vier onafhankelijke regionale vastgoedfondsen."

Houders van obligaties die hun stukken aanbieden, worden geacht in te stemmen met de wijzigingen in de op de obligatieleningen van toepassing zijnde voorwaarden, waarna de door hen aangeboden stukken op de aangepaste voorwaarden zullen worden ingekocht. Aangeboden stukken kunnen te allen tijde worden ingetrokken tot het moment van expiratie van het openbare bod. Houders die hun stukken met de gevraagde toestemming aanbieden, zijn gerechtigd tot de interestbetaling van 15 mei, ongeacht of zij hun stukken aanbieden vóór of op 15 mei a.s.

De voorwaarden waaronder het openbaar bod gestand wordt gedaan, houden onder meer in dat de stukken, die rechtens worden aangeboden, gezamenlijk meer dan de helft van de totale obligatieleningen uitmaken, niet zijn teruggetrokken vóór het aflopen van het bod en vergezeld gaan van de toestemming de voorwaarden van deze leningen te wijzigen.

Houders van obligaties kunnen voor eventueel nadere informatie met betrekking tot dit bod contact opnemen met J.P. Morgan & Co., die optreedt als dealer manager, op telefoonnummer (1) 800 831 2035 of met Georgeson & Company Inc., die optreedt als information agent, op telefoonnummer (1) 800 223 2064.