Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederland krast 400 miljoen Krasloten

Datum nieuwsfeit: 06-05-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

BIJL PARTNERS

Nederland krast 400 miljoen Krasloten

Vijf jaar Krasloten in Nederland
Nederland krast 400 miljoen Krasloten

Krasloten bestaan vijf jaar en zijn enorm populair. In vijf jaar zijn 400 miljoen Krasloten verkocht. Dit betekent dat iedereen in Nederland van 18 jaar en ouder in die vijf jaar minimaal 30 keer 'gekrast' moet hebben. Het lustrum wordt gevierd met een speciaal 'Geef me de 5'-Kraslot en een traktatie voor krassers. Verspreid over de ruim 4300 verkooppunten liggen er op vrijdag 7 mei voor iedereen die het nieuwste 'Geef me de 5'-Kraslot koopt, in totaal 200.000 bonbons klaar.

Het 'Geef me de 5'-Kraslot is het 37ste Kraslot dat De Krasloterij op de markt brengt. Kras van Fortuin, Klavertje 4, Mega Kerst Krassen waren eerdere successen. Het meest succesvolle lot in vijf jaar krassen was Flappenkrassen. Het jubileumlot, 'Geef me de 5', kost vijf gulden en heeft een oplage van vier miljoen. Uniek aan dit Kraslot is dat er maar liefst vijf spellen gespeeld kunnen worden.

Rage van de jaren negentig
Kort na de introductie van het krasspel in Nederland werd het in één adem genoemd met andere rages uit de jaren negentig zoals skeeleren, de Tamagotchi en Flippo's. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse kansspelen werd het door de overheid vastgestelde quotum verbruikt. Gedurende de eerste weken in 1994 verkocht de Krasloterij 32 miljoen Krasloten. Een tweede serie van 52 miljoen Krasloten was in november van dat jaar ook uitverkocht. De in totaal 400 miljoen verkochte Krasloten zijn goed voor een totaalopbrengst van ruim 1 miljard gulden. Hiervan werd in totaal 498 miljoen prijzengeld uitgekeerd aan maar liefst 75 miljoen prijswinnaars. Ruim 260 miljoen gulden kwam ten goede aan de goede doelen die de Krasloterij ondersteunt op het gebied van Sport, Cultuur, Maatschappelijk Welzijn en Volksgezondheid.

Nieuwe naam
In het najaar zal De Krasloterij haar naam veranderen in De Nederlandse KrasLoterij. Tot op heden hebben de Krasloten elk een eigen naam gekregen en is De Lotto steeds de afzender geweest. Vanaf dit najaar zal de afzender dus De Nederlandse KrasLoterij zijn. Ook de andere producten van De Lotto zoals Lotto, Lucky 10 en Toto worden als merk duidelijker in de markt gezet. Ieder merk krijgt een eigen logo, een eigen beleving en een eigen pay-off. Het doel is de verschillende marktsegmenten nog gerichter te kunnen benaderen.

Longitudinaal onderzoek
Nog steeds blijft gokverslaving een element in de discussie over Krasloten. De Lotto heeft daarom besloten voor eens en voor altijd een goed antwoord op deze vraag te geven. In samenwerking met twee ministeries (Justitie en VWS) en verslavingsinstellingen (CAD, AMC, AZG en Jellinek) is een onderzoeksopzet gemaakt die de vragen over gokverslaving moeten beantwoorden.

Eind september 1998 is dit meest uitgebreide speelgedragsonderzoek ter wereld naar het effect van Krasloten van start gegaan. Aan het onderzoek doen maar liefst 10.000 deelnemers mee. Hieruit wordt een groep geselecteerd die de onderzoekers drieëneenhalf jaar volgen. Na deze periode worden de resultaten bekendgemaakt, al verwacht professor J.A. Walburg, voorzitter van de onderzoekscommissie en directeur van de Jellinek, geen schokkende conclusies. De Lotto steunt dit onderzoek en gaat ervan uit dat het longitudinale onderzoek de positieve ervaringen van het Krasspel bevestigt.

////

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie