PVE richt zich op internationale concurrentiepositie

Datum nieuwsfeit: 06-05-1999
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Nummer 29, d.d. 6 mei 1999

Beleidsplan PVE gericht op internationale concurrentiepositie

De Nederlandse vee-, vlees- en eiersector zal zich de komende jaren meer dan ooit moeten bezinnen op de ontwikkeling van de kostprijzen en op de internationale concurrentiepositie. Dat zijn de uitgangspunten van het PVE Beleidsplan voor de komende vijf jaar, dat woensdag in het PVV-bestuur wordt besproken.

Het PVE Beleidsplan is gebaseerd op ontwikkelingen die momenteel al spelen of de komende jaren verder gestalte krijgen. Daarbij gaat het vooral om de verdere liberalisering van de wereldhandel, waarover in de komende WTO-ronde zal worden onderhandeld. Verder zal de toetreding tot de EU van enkele Midden- en Oost Europese landen niet zonder gevolgen zijn voor het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Tenslotte stellen samenleving en politiek steeds scherpere eisen aan zaken als biotechnologie, dierenwelzijn, milieu en voedselveiligheid.

Deze ontwikkelingen zullen de concurrentiepositie van de Nederlandse vee-, vlees- en eiersector naar verwachting zwaar op de proef stellen. Een bezinning op de kostprijzen zal daarom van levensbelang zijn. Tegelijk zal in toenemende mate aan kwaliteit en garantiesystemen aandacht moeten worden gegeven.

Tegen die achtergrond wordt in het beleidsplan de noodzaak uitgewerkt van een aantal doelstellingen voor de komende jaren. Daarbij staat de meerwaarde van een kolombrede inspanning centraal. Het gaat dan om het participeren in het nationale en het communautaire beleid, het versterken van IKB- en andere garantiesystemen, het invullen van eigen verantwoordelijkheid voor preventie en bestrijding van dierziekten en het afstemmen van praktijkonderzoek op de daadwerkelijke wensen uit de praktijk.

Op sociaal-economisch gebied zal in de richting van wergevers- en werknemers-organisaties toe het PVV vanuit een ondersteunende en aanvullende rol een bijdrage leveren aan een optimalisering van het overleg.

Noot voor redacties